Over koetjes en kalfjes


6 reacties

Planning

Laatst vroeg iemand hoe mijn weekplanning als boerin eruit ziet. Ik moest even over een antwoord nadenken… . Ik heb geen vaste weekplanning, ik 'rommel' iedere dag maar wat aan, want mijn werk is niet altijd strak te plannen. Neem nu vanmiddag. Het erf ziet er na de sneeuwperiode erg smoezelig uit. Het was vanmiddag droog en ik had 'gepland' dat ik de oprit wel kon gaan vegen. Terwijl ik daar druk mee bezig was, kwam meneer de boer vragen of ik kon helpen. Er moest een koe kalven en het was een stuitbevalling. Bij een stuitbevalling heb je een grotere kans op complicaties: soms zit de navelstreng niet goed of soms wil het gebeuren dat de navelstreng te snel knapt. Als dat gebeurt, kan het kalf gaan ademen in de moederbuik en vruchtwater in de longen krijgen, het kalf kan doodgaan. Het is zaak bij een stuitbevalling secuur en snel te werken. Het stierkalf kwam gelukkig levend en gezond ter wereld.

Zwartbont stierkalfje 
Direct na de geboorte wordt de moederkoe gemolken en krijgt het kalf de eerste biest. Al met al ben je zo een uur verder. Daarna kon ik weer verder met het veegwerk. Zo gaat je werk als boerin wel vaker heel anders dan je planning was.