Over koetjes en kalfjes

Vlechtwerk

8 reacties

Is vlechtwerk

Vlechtwerk

nu een hedendaags modeverschijnsel of niet? Ik kwam de volgende voorbeelden tegen. Uit ‘Drenthe toen & nu : de boerderij’ (uitgeverij Waanders) een afbeelding uit omgeving Zweeloo (1913):

Drenthe_toen_en_nu_1913

Schoonebeek – Oosterse bos ca. 1960 :

Drenthe_toen_en_nu_1960

Mijn opname uit 2008 van dezelfde schuur,

Schuur

en een opname zonder plaats en datum uit het ‘Drents boer-boek’:

Drents_boerboek

Ik veronderstel dat vlechtwerk van oorsprong streekgebonden en origineel is.

8 thoughts on “Vlechtwerk

  1. Ik ken het dus niet uit mijn jeugd in Zuidwest-Drenthe (m.n. Havelte, Uffelte, Dwingeloo, Nijeveen). In Dwingeloo is er tegenwoordig een boerderij op het westeinde met zulk vlechtwerk, die het vroeger niet had. Ik nam daarom aan dat het een ‘heruitgevonden traditie’ is. Maar, jij je zin :-), in Zuidoost Drenthe is er blijkbaar sprake van een ononderbroken traditie.

    Like

  2. Dergelijk vlechtwerk heb ik hier in de buurt nog nooit gezien. Traditioneel of niet, ik vind het wel mooi.

    Like

  3. Nou ja, breien gebeurt ook nog steeds op de zelfde manier toch! Ik vind het wel mooi, hier zie je het in iedergeval niet.

    Like

  4. Heel mooi die oude foto’s.
    Toen we op vakantie waren in Salland, camping in Ommen zag ik dit vlechtwerk ook op de schuren en natuurlijk gefotografeerd.

    Like

  5. Zou kunnen dat het streekgebonden is, zie het hier in Zuidbarge (Gem Emmen ) ook.
    Heb het verder idd nooit gezien
    Mooie foto’s.
    Rieten daken zijn nu eenmaal mooi.Geeft zoveel sfeer.
    Groeten en gezellige avond.

    Like

  6. Volgens mij is dit vlechtwerk meer specifiek voor Oost-Drenthe.Prachtige voorbeelden vind je ook in Oud Aalden.

    Like

  7. In Borger en omgeving zie je dit vlechtwerk ook. Het is vast streekgebonden. Een ding is zeker, ik vind het prachtig. Het geeft de huizen en schuren iets speciaals.

    Like

  8. Dat vlecht werk heb ik ook nog op de foto . Die ga ik een deze dagen ook plaatsen. Wat de foto’s hieronder betreft mooi. Zowel de donkere en de andere. Er brand in de nacht lampen die geen ene functie hebben. Dus het mag best wat minder

    Like

Geef een reactie

