Over koetjes en kalfjes

Schilder gevonden: Sam Le Poole

16 reacties

Twee jaar geleden publiceerde ik een familieverhaal (voor wie het verhaal niet kent, onder de link deel 1, deel 2, deel 3, deel 4deel 5 en deel 6. Bij het familieverhaal hoort een schilderij, het geboortehuis van meneer de boer, hier liggen de wortels van ons huidige bedrijf.schilderij sam le pooleDestijds werd me gevraagd wie de schilder van dit werk is, ik moest het antwoord schuldig blijven. Ik schreef er een blog over.
signatuur sam le pooleHierop kwamen verschillende reacties, het werk is van de schilder Sam Le Poole. Ik werd in een reactie gewezen op het boek: Deventer en zijn schilders van H.J. van Baalen. In dit boek staat een korte biografie van de schilder:
korte biografie sam le pooleInmiddels is op RKDartists informatie over de schilder Sam Le Poole te vinden. Er staan een aantal portretten van zijn hand in deze database. Een andere reactie op mijn weblog vermeldde het adres van Stichting Sam Le Poole, en het emailadres van zijn dochter. Enige weken geleden stuurde ik haar een mail, met afbeeldingen van het schilderij. Vorige week kreeg ik een aardig bedankkaartje terug. Iedereen die geholpen heeft de naam van de maker te achterhalen: mijn hartelijke dank! Zonder internet had ik nooit de naam achterhaald; het geeft een meerwaarde aan het verhaal en aan het schilderij.narcissennarcissen (1)narcissen op schilderijMomenteel bloeien dezelfde narcissen in onze tuin zoals ze ook staan te bloeien op het schilderij. Het is een mooi tijdloos lentetafereel, waar ik graag naar kijk. Voor mij is het verhaal rond.

16 thoughts on “Schilder gevonden: Sam Le Poole

  1. Internet is wat dat betreft een geweldig medium en jij weet daar ook nog eens alle goede uit te halen en velen met jou.
    Fijn dat je er nu achter bent.

    Like

  2. Zo kom je nog eens ergens achter
    tot binnen kort bij Kunst en Kitsch 😉
    grapje mooi dat de cirkel op deze manier sluit

    Like

  3. Waar zouden we zijn zonder het wereld wijde web. Ideaal om informatie te vinden.
    Hartstikke goed dat het familieverhaal nu compleet is.

    Like

  4. Le Poole, hxc3xa9, die naam noemde ik indertijd al.

    Like

  5. Hoi Hendrika,

    Vaak kijk ik even op je weglog, zoals volgens mij, heel veel mensen. Een mooie weglog. Met veel kennnis en interesse in jullie bedrijf en de dingen rondom. Wij hebben ook een boeren bedrijf, ben ook boerin , heb ook een weblog. Maar wel met wat eenvoudige fotos. Toch kan ik nu niet nalaten te schrijven. Jouw “narcissenverhaal” heb ik gelezen. Mooi heel, mooi, deze geschiedenis. Vooral ook zo’n schilderij erbij.
    Heel toevallig heb ik mijn laatste weblog ook over de narcissen en hun geschiedenis op ons boerenbedrijf. Het is een minder lang verhaal, maar vond het wel toevallig. Vandaar mijn reactie bij deze.
    Succes verder.
    Groeten
    collega boerin Ina

    Like

  6. Heel erg leuk!
    Geweldig dat je er achter bent.

    Like

  7. Hoop dat naast de narcissen ook de boerderij er nog net zo mooi bijstaat.

    Like

  8. @boomkruiper: dit deel van de – Overijsselse – boerderij is in de jaren ’90 afgebroken, daarom is het schilderij extra bijzonder. Wij hebben pollen narcissen meegenomen naar Drenthe.

    Like

  9. wat leuk toch dat je het hebt gevonden met hulp van je lezers! Het is een mooi schilderij.

    Like

  10. Het is een mooi schilderij met een mooi verhaal.

    Like

  11. Wat bijzonder zo, het hele verhaal bij elkaar. Mooi dat alle stukjes nu samenzijn gekomen!

    Like

  12. ben op zoek naar een schilderij van mijn vader sam le poole – sleepboten aan de kade beneden de wilhelminabrug Deventer – en door het surfen op internet vond ik deze website met het prachtige olieverfschilderij van de boerderij. waar is deze boerderij ? zelf heb ik wat schilderijen van mijn vader o.a boerderij aan kasteelweg, dorth.

    Like

    • Dag Ton/Louis ,
      Mijn naam is harry Bosch en heb op de RHBS in Deventer gezeten van 1956 Tm 1961.
      Daar kreeg ik les van jouw aardige vader.
      Samen met hem schilderde ik de decors voor het jaarlijkse toneelstuk , dat werd opgevoerd in de Deventer Schouwburg. ( de grote avond).
      Nog bijna dagelijks denk ik aan hem , omdat ik zelf ook schilder.
      Iets wat overigens niets met mijn beroep, ik ben bedrijfskundig ingenieur, te maken heeft.
      25 jaar geleden ben ik na een scheiding gaan schilderen en doe dat tot op de dag van vandaag met veel plezier.
      Mijn emailadres is
      Harmjanb@hotmail.com
      Jouw vader gaf les in een mooie ruimte aan de achterkant van het gebouw, uitkijkend over de sportvelden en de watertoren, een mooie plek.Hij draaide tijdens de lessen klassieke muziek en Toon Hermans, die toen net bekendheid kreeg, prachtig.
      Ook ben ik bij hem een aantal malen thuis geweest in Epse.
      Graag hoor ik van je,
      Met warme groet,
      Harry Bosch

      Like

    • Dag Ton, ik ben in het bezit gekomen van een kunstwerk betreffende in bloei staande bollenvelden tegen de duinrand. Vervaardigd door je vader. Ik publiceer onder meer over kunst in relatie tot de bollenvelden en koop zo nu en dan ook iets aan. Zoals dit keer het schilderij waar de handtekening van je vader onder staat. Heb je er meer info over? Schilderde hij vaker tafereeltjes op het bollenland?
      Ben benieuwd.
      Groeten,
      Herman van Amsterdam

      Like

  13. Ik heb in 1967 bij mijn huwelijk een schilderij van dhr en mevr Le Poole gekregen. Een boerderij in Gorssel. Zij waren vrienden van mijn ex schoonouders de Blij uit Epse. Ik overweeg deze te verkopen om mijn aow aan te vullen. Ben 38 jrbgeleden gescheiden van zoon de Blij. Is er interesse? Gr. Diny Schol dinyschol@online.nl

    Like

Plaats een reactie