Over koetjes en kalfjes

Planning

6 reacties

Laatst vroeg iemand hoe mijn weekplanning als boerin eruit ziet. Ik moest even over een antwoord nadenken… . Ik heb geen vaste weekplanning, ik 'rommel' iedere dag maar wat aan, want mijn werk is niet altijd strak te plannen. Neem nu vanmiddag. Het erf ziet er na de sneeuwperiode erg smoezelig uit. Het was vanmiddag droog en ik had 'gepland' dat ik de oprit wel kon gaan vegen. Terwijl ik daar druk mee bezig was, kwam meneer de boer vragen of ik kon helpen. Er moest een koe kalven en het was een stuitbevalling. Bij een stuitbevalling heb je een grotere kans op complicaties: soms zit de navelstreng niet goed of soms wil het gebeuren dat de navelstreng te snel knapt. Als dat gebeurt, kan het kalf gaan ademen in de moederbuik en vruchtwater in de longen krijgen, het kalf kan doodgaan. Het is zaak bij een stuitbevalling secuur en snel te werken. Het stierkalf kwam gelukkig levend en gezond ter wereld.

Zwartbont stierkalfje 
Direct na de geboorte wordt de moederkoe gemolken en krijgt het kalf de eerste biest. Al met al ben je zo een uur verder. Daarna kon ik weer verder met het veegwerk. Zo gaat je werk als boerin wel vaker heel anders dan je planning was.

6 thoughts on “Planning

  1. Heerlijk als je je eigen werk kunt indelen zoals jou het beste uitkomt. Nooit sleur. Vaak verrassingen. En de verrassing van een geboorte is het mooiste dat er is. Jammer alleen dat het een stierkalf was.
    Fijne zondag.

    Like

  2. …er komt vaak weinig van mijn planning terecht, je moet als boerin echt heel flexibel zijn, dieren houden zich nou eenmaal niet aan een agenda 😉
    (Wat deze week wel in de planning staat is een bezoek aan de Biovak 🙂

    Like

  3. Ik vind het altijd fijn dat de natuur niet te controleren is. Ze gaat gewoon haar gang. En daar weten jullie, als geen ander, alles van.

    Like

  4. Dat is juist zo leuk aan jullie vak. De vrijheid die je zelf indeelt en ingedeeld wordt door onverwachte gebeurtenissen. Bij jullie ziet niet xc3xa9xc3xa9n dag er hetzelfde uit. En daarbij werk je veel buiten, heb je de verantwoordelijkheid voor een levende have. En spreek je ook nog eens allerlei mensen.
    Als ik het bovenstaande stukje nog eens zo lees dan denk ik dat iedereen boer wil worden. 😉
    Vanavond maar even weer kijken wat ze ervan bakken… De vegetarixc3xabr die ongevraagd een hele preek kreeg en de niet-vegetarixc3xabrs die niet op 1 geit meer of minder kijken.

    Like

  5. Als ik die chagerijnige kop van het kalf bekijk
    was het zijn planmning ook niet
    of het viel ineens vies tegen om “buiten” te zijn.

    Tja boeren en plannig
    maar ja geen planning is ook een planning 😉
    tijdens het vegen een diskman of mp3 mee met een zekere drentse zanger….

    Like

  6. Een beduusd kalf ligt daar.
    Het weet ook niet waar het vandaan komt
    en wat er gat gebeuren, het weet nog niets.
    Wat een leuk blog vind ik hier.
    Ik ga het meteen op mijn linkenpagina zetten.
    En verder lezen….

    Like

Geef een reactie

