Over koetjes en kalfjes

Expositie: Over koetjes en kalfjes

19 reacties

Vorig jaar in juni kreeg ik te horen dat ik het vierde kwartaal in 2011 mag exposeren in onze dierenartsenpraktijk. De vraag overviel me en ik wist meteen 1001 redenen te bedenken om het niet te doen. Ik heb nooit de ambitie gehad om te exposeren, mijn foto’s zijn louter en alleen bedoeld als illustraties voor mijn weblog. En bovendien: ik heb nog nooit iets van mezelf af laten drukken, alleen foto’s op briefkaartformaat uit m’n eigen printer. Ik mocht er over nadenken en dat deed ik ook bijna een jaar. Om ideeën op te doen ging ik eens kijken op een expositie van de plaatselijke fotoclub. Daar zag ik dat amateuristisch ingelijste foto’s afbreuk doen aan het geheel. Ik ging eens kijken op de expositie van een plaatselijke natuurfotograaf die ik ‘ken’ van elders op internet. Hij had z’n werk heel mooi en uniform ingelijst. Regelmatig dacht ik: ik doe het niet, exposeren ik niks voor mij. Intussen gingen steeds meer mensen mijn foto’s als voorbeeld voor schilderwerken gebruiken, o.a. Tinka, Lilian en Dondersteen. Als anderen mijn foto’s goed genoeg vinden om te schilderen, waarom moet ik me dan generen voor de originele foto’s? Ik liet bij foto Meilink in Emmen een proefdruk maken; over deze fotozaak had ik positieve berichten gehoord en nu kan ik het beamen: een prima fotozaak. Ik zocht 17 foto’s uit, liet deze bij bovengenoemde fotozaak op canvas printen en toen ik de werken thuis had, zag ik dat het goed was. Maandagmorgen heb ik samen met meneer de boer de expositie ingericht. (Bij dezen mijn hartelijke dank voor de hulp – en het duwtje in de rug, meneer de boer!) Ik noem de expositie ‘Over koetjes en kalfjes’. Niet bijster origineel, maar in de dierenartsenpraktijk bereik ik een ander publiek dan de lezers van mijn weblog. En kijk, hier hangen ze:




De eerste reacties waren positief: “Ohhh…, heeft u dat GESCHILDERD…. :~D?!!!” Ha, schilderen laat ik graag aan anderen over, ik kan alleen maar het knopje van een fototoestel indrukken. Gistermiddag – dierendag – moest ik nog even op de praktijk zijn. Er waren kleuters op bezoek en ze zaten in de wachtkamer onder het vierluik ‘Meuhhh’ te wachten: ik kon het niet laten om – ongevraagd… – foto’s te maken. Leuk hè?!!

Expostie ‘Over koetjes en kalfjes’
Waar: Diergeneeskundig Centrum Zuid-Oost Drenthe, Looweg 84, 7741 EE Coevorden
Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.00 – 19.00 uur, t/m eind december 2011.

19 thoughts on “Expositie: Over koetjes en kalfjes

  1. Fantastisch! Zal best griezelig gevoeld hebben je foto’s zo ‘open en bloot’ aan de wand te zien hangen. Maar heel terecht dat ze daar hangen, want jouw foto’s zijn het zeer zeker waard om tentoongesteld te worden!
    Als we weer eens in de buurt zijn, zullen we proberen er een kijkje te nemen.

    Like

  2. Wat ontzettend leuk, je eerste expositie. En het ziet er prachtig uit.

    Like

  3. Een echte expositie nog wel …
    Hartstikke mooi, Hendrika!
    Ik kom niet zo vaak in die buurt, maar als ik er voor het eind van het jaar nog eens kom, dan zal ik er zeker een kijkje nemen.
    De foto met de kleuters onder jouw vierluik is ook een leuk kunststukje.

    Like

  4. Hartstikke leuk! Op Canvas is een goed idee, dat lijkt soms inderdaad net geschilderd. Je krijgt vast leuke reacties.

    Like

  5. Geweldig, een terechte waardering voor je werk.
    De onderste foto is echt geweldig. Zie je wel dat je ook het mensjes fotograferen in je hebt. 🙂
    Wat zal die dierenartspraktijk het druk krijgen, want we gaan natuurlijk allemaal een kijkje nemen.

    Like

  6. Het ziet er erg mooi uit. Ik hoop eind december – als het portret van Olga 590 en ik jouw richting uit komen – een kijkje te kunnen nemen. Het is een mooie bekroning op jouw werk en ik denk dat je heel veel positieve reacties zult krijgen.

    Like

  7. Geweldig! En zó terecht. Want dankzij het feit dat jouw koeien inspiratie voor jou zijn zijn jouw foto’s weer inspiratie voor mij (ik zie diverse bronnen van inspiratie hangen daar). Mijn ‘kalf piept over staldeur’ gaat binnenkort naar z’n ontvanger. Ik zal hem echt missen. Maar gelukkig heb ik nog wat van jouw inspratiebronnen op voorraad. 😉

    PS: mooi dat je ze allemaal op een hoogte hebt gehangen. Dat geeft rust en maakt het tot een geheel. Goed gedaan.

    Like

  8. Wat een mooie expositie. Ik ga beslist eens kijken. Nu je deze foto’s op canvas toch hebt, bij Bibliotheek Emmen zijn ook vaak exposities. Misschien een idee om hierna de expoitie verder te laten gaan? Leg er dan ook een logboek bij waar mensen hun reacties in kunnen schrijven. Of heb je zoiets bij deze expositie ook al?
    Groetjes, Marian

    Like

  9. Hartstikke leuk Hendrika! Je hebt het wel meteen heel prof aangepakt door alles op canvas te doen. Het resultaat is prachtig ( ik hik altijd alleen altijd tegen de kosten op….) Maar op deze manier kun je ze waar dan ook ophangen!

    Like

  10. goed hoor dat je het gedaan hebt, je hebt prachtige foto’s, het is een mooie expositie geworden.
    En helemaal niet gek om, nu je de boel allemaal sjiek hebt laten afdrukken, te doen wat Marian zegt. Koetjes en kalfjes on tour 😉
    De kleuterfoto is een pláátje.

    Like

  11. Gefeliciteerd met je eerste expositie !

    Ziet er mooi uit.

    En wie weet waar dat toe leidt….

    groeten,

    Like

  12. De foto’s zijn prachtig geworden, Hendrika, en ze hangen allemaal op een mooi plekje.
    Om trots op te zijn.
    Bejaarden- en verzorgings tehuizen willen vaak ook zulke foto’s aan de wand.
    Lekker groot , duidelijk en herkenbaar.
    Maar ikzelf wil er ook wel een.

    Like

  13. Genieten zeg deze foto’s Hendrika! Maar dat wisten we natuurlijk al. 🙂
    Leuk dat je daar mag exposeren. Dankuwel meneer de boer!
    Daar zullen veel mensen van genieten.

    Like

  14. OT,
    @Hendrika, wil je mij de versie van 800 x 595 sturen, ik ben wel benieuwd naar het resultaat.
    Jetske (URL) – 06 10 11 – 19:36

    Like

  15. Prachtig en inderdaad een terechte waardering voor je werk. Laat iedereen maar genieten van je mooie foto’s ze zijn het zeker waard.
    Veel succes met je expositie maar dat zal ongetwijfeld wel lukken!

    Like

  16. Dat is mooi Hendrika, zo’n expositie. Kun je trots op zijn.

    ps ik probeer je te mailen op je mailadres waar ik je vorige week ook op gemaild heb.
    Lukt niet. Krijg alles weer retour.

    Like

  17. Wauw, wat fantastisch! Heel knap dat je het ook daadwerkelijk aangedurfd hebt.
    Het ziet er echt schitterend uit, maar dat kan natuurlijk ook niet anders
    met zulke mooie foto’s.
    Daar zullen zeker veel mensen van genieten!

    Like

  18. Dat je een jaar er over nagedacht hebt is te zien
    wat een mooie keuze van foto’s en op canvas
    helemaal geweldig dat vierluik is nu ook weer super

    Like

  19. Ik kom toevallig op je blog..
    Prachtige foto’s!

    Groeten, Evelien

    Like

Plaats een reactie