Over koetjes en kalfjes


13 reacties

de boerin

Deze week vond ik een paar leuke verrassingen in de brievenbus.

Bij alle lezers van de vakbladen Veeteelt en VeeteeltVlees in Nederland en Vlaanderen viel deze week ‘de boerin’ op de mat. ‘de boerin’ is een vrouwenvakblad speciaal uitgegeven door CRV voor de agrarisch onderneemster.

‘de boerin’ is een verdieping van Veeteelt. Zij belicht de andere kant van het rundveebedrijf, waar werk en privé nauw met elkaar verbonden zijn, waar relaties een grote rol spelen en waar de boerin een tot nu toe onderbelichte taak vervult. Tegelijkertijd wil ‘de boerin’ vrouwen inspireren om hun stem te laten horen. Voor CRV als coöperatie is het van vitaal belang dat ook boerinnen zich bekommeren om de rundveeverbetering. Vrouwen kijken anders tegen zaken aan. Nieuwe standpunten zijn goed voor het debat en leveren innovatieve ideeën en oplossingen op.

Focus op inhoud en betrokkenheid
‘de boerin’ genereert de betrokkenheid van boerinnen via het versterken van hun vakmanschap. Naast betrokkenheid is kennisoverdracht dan ook een van de belangrijkste doelstellingen van ‘de boerin’. Lezeressen vinden dus geen ‘Libelleverhalen’ in ‘de boerin’, maar artikelen over kalveropfok, timemanagement, zoönose en vrouwenstudieclubs. Ook zijn er interviews met inspirerende boerinnen en een aangrijpend verhaal van een boerin die (anoniem) haar hart lucht. Een boerin heeft veel rollen op het rundveebedrijf, maar bovenal is zij vrouw. Daarom ontbreekt in ‘de boerin’ ook de make-over niet.”

Alleen de rubriek make-over mag van mij vervallen – te Libelleachtig, verder heb ik niks negatiefs op dit nieuwe blad aan te merken. Het blad ziet er kleurig uit, is mooi van vormgeving en prettig leesbaar; herkenbare verhalen. In eerste instantie is het een eenmalige uitgave, maar komen er veel positieve reacties en kunnen ze voldoende adverteerders vinden, dan komt er misschien een vervolg. En wat lees ik tot mijn verbazing in de rubriek ‘geknipt voor de boerin‘? Tadaah:

Door de verhuizing van mijn weblog van Web-log naar Wordpress (zou het ooit nog goedkomen met onze Weblogblogs?!!) ben ik veel lezers kwijtgeraakt. Ik ben daarom aangenaam verrast met deze vermelding in dit nieuwe blad! (Wordt vervolgd).