Over koetjes en kalfjes

Open Monumentendag (1)

5 reacties

Afgelopen zaterdag was op begraafplaats Nijenstede in Hardenberg een kleine fototentoonstelling van de uitvaart van Jan Weitkamp.

Krantenknipsel_3

Ik vond de foto’s bijzonder en ik neem aan dat het in die tijd – 1946 – niet gebruikelijk was om foto’s van een uitvaart te maken. Je zag vooral veel mannen op de afbeeldingen.

Foto_van_een_foto

Jan Weitkamp was een politiek bestuurder. Hij ligt op Nijenstede begraven. Wat mij intrigeert: waarom ligt zijn eerste vrouw niet bij dit graf?

Graf_jan_weitkamp

Het is een oude begraafplaats, middenin de stad. De oudste grafzerk:

Oudste_grafzerk

Een aantal versieringen:

Graftekst

Versiering_op_grafsteen

Versiering_op_grafsteen_2

Naast de begraafplaats ligt een school. Toen ik op de inventarisatielijst van de op de begraafplaats voorkomende planten rondneusde, zag ik dat er kauwgommos voorkomt. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik kon me er iets bij voorstellen ;~). Dit is echter kauwgommos (Diploicia canescens).

Iets verderop ligt een Joodse begraafplaats:

Joodse_begraafplaats

Grafzerk

Grafzerk2

Buiten de stad, dichtbij de Vecht, ligt nog een Joodse begraafplaats: het Jodenbergje.

5 thoughts on “Open Monumentendag (1)

  1. Ware ik een kerkhoftoerist, ik ging hier zeker heen.

    Like

  2. kauwgommos…ik dacht dat het een grapje was. In Alkmaar heb je de kaugomsteeg, ziet er ook bijna zo uitmaar dat is echt geen mos hahaha.

    Like

  3. Mooi stemmig logje.
    Van kauwgommos had ik nog nooit gehoord. Mooi!

    Like

  4. Jeetje, groeve der vertering. Maar ja, dat is het wel natuurlijk: een graf. Dat er toentertijd bijna alleen mannen meegingen om iemand ter aarde te bestellen was heel gewoon. De vrouwen en kinderen vaak ook bleven thuis. Toen waren politici nog ‘markante personen’, kom daar vandaag de dag nog maar eens om 😉

    Like

  5. Ik heb de linkjes allemaal aangeklikt xc3xa9n gelezen. Gek hxc3xa9, ik dacht, na een intensieve dag werken, de achtergrond van jouw log lees ik morgen wel. En toch werd ik meegevoerd in een stukje geschiedenis. Je hebt een knap stuk speurwerk verricht.
    Jan Weitkamp, al twee vrouwen naar het graf gebracht. Ik an niet bedenken waarom zijn eerste vrouw er niet bij ligt.
    Weitkamp, een vroom, Godvrezend en wijs man. Van welke politicus in deze tijd kan dat nog gezegd worden.

    Like

Plaats een reactie