Over koetjes en kalfjes

8 thoughts on “Snoezige snoeten

  1. Ook goeiemiddag! 🙂

    Like

  2. Ik heb nog nooit koeientanden gezien. Hebben ze ook nog een bovengebit? En kiezen? En hebben koeien ook wel eens problemen met hun gebit. Bij paarden moeten de kiezen gevijld worden. Is dat bij koeien ook zo? Als je ons gevraag zat wordt, dan zeg je het maar, hoor.

    Like

  3. Zie ik daar wat aanslag door het roken? 🙂

    Like

  4. Nou zeg. Dat beest lacht me uit en steekt tenslotte ook nog zijn tong naar me uit.

    Like

  5. @Wieneke: je vraagt maar! Koeien hebben geen bovengebit, althans geen boventanden. Ze hebben wel in de boven- en onderkaak kiezen. Waar je boventanden zou verwachten, zit een harde, gladde rand. Bij de geboorte hebben kalveren een melkgebit. Als ze tussen de 2 1/2-3 jaar oud zijn, gaan ze – net als bij de mens – wisselen. Tanden heb ik maar een keer gezien, kiezen vind ik regelmatig. Koeien spugen ze uit. Van paarden weet ik helemaal niks, maar ik weet dat er paardentandartsen zijn. Koeien hebben nooit wat aan hun gebit, nou ja, wat tandplak ;~).

    Like

  6. Origineel idee, daar houd ik wel van.

    Like

  7. Leuk deze koeiensnoeten. Ik ben al gek op geweest. Je hebt wel een paar mooie uitgezocht. Ze vertellen ieder hun eigen verhaaltje.
    Ik liep wat achter met lezen door drukte hier in huis. Maar inmiddels ben ik bij. Ik vind het een heel leuk idee om Hannah 7 te volgen.
    Een heel fijn weekend!

    Like

  8. Dankjewel voor de gebitsuitleg. Ik zit hier in Friesland op een weiland met zo’n zeventig heel mooie zwartwitte koeien uit te kijken en dan is het toch wel zaak dat ik er het een en ander van af weet. 🙂

    Like

Plaats een reactie