Over koetjes en kalfjes

Blaarkop

3 reacties

Gelkinghe’s vraag of ik het ‘Blaarkoppenboek’ ook heb, kan ik met ja beantwoorden.

De_groninger_blaarkop

Het is een prachtig vormgegeven boek, samengesteld door Peter ten Hoor, Coen Peppelenbos en Jan Faber. Er staat ook werk van Marleen Felius in.

Oeros

Mijn boer heeft het boek in 2002 gekocht, toen hij de expositie ‘OerOs’ bezocht. De expositie was niet zo bijzonder, meen ik me te herinneren, maar het boek is wel erg mooi.

De blaarkop is een oud koeienras, oorspronkelijk gehouden in de provincie Groningen, in Zuid-Holland rondom Leiden en in Utrecht langs de Rijn. Je hebt de zwarte en de rode variant. Kenmerkend is de ‘blaar’ rond de ogen, de witte buik en de witte ‘sokken’. Het is een sober ras, geschikt voor melk- en vleesproductie. Helaas is door de holsteinisatie het ras zeldzaam geworden. Stichting Zeldzame Huisdierrassen ijvert voor het behoud van oude huisdierrassen, waaronder de blaarkop.

3 thoughts on “Blaarkop

  1. Het is jammer dat je deze koeien niet zo veel meer ziet met hun prachtige koppen. Als wij vroeger als gezin fietsten in de buurt van Den Haag, kwamen we ze toch wel regelmatig tegen.

    Like

  2. @Hanny,
    In Groningerland zie ik ze vrij regelmatig, ’s zomers.

    Like

  3. Helaas is het boek uitverkocht.

    Like

Plaats een reactie