Over koetjes en kalfjes

Landschapspijn

8 reacties

Mensen die lijden aan ‘landschapspijn‘ raad ik aan om een bezoek te brengen aan het platteland. De pinkster- en paardenbloemen bloeien momenteel volop.Overal kruidenrijke graslanden. Of krijgt dit het stempel ‘monocultuur van pinksterbloemen’?Het landschap is veranderd in de loop der jaren en blijft veranderen – o.a. door de aanleg van nieuwe woonwijken en industriegebieden, aanleg van wegen, plaatsen van windmolens/zonneparken en ook door de schaalvergroting in de landbouw. Landbouwgrond is in Nederland te duur om er uitsluitend ‘natuur’ op te verbouwen.Op ons bedrijf hebben we dit jaar 5 ha grasland met uitgestelde maaidatum – 15 juni – voor de weidevogels. Eind maart zijn deze graslanden bemest met ruige mest.

Het wil alleen niet zeggen dat weidevogels ook in voor hun bestemde weilanden gaan nestelen. Kieviten nestelen op ons bedrijf bij voorkeur op bouwland.Wij zijn geen vogelaars, we kunnen niet zonder onze nestmarkeerders. De mannen hebben bij een van de kievitsnesten een bewegingscamera geplaatst om te kijken naar eventuele predators.Mensen die vinden dat er (te) weinig weidevogels zijn door de landbouw, raad ik aan om nestmarkeerder te worden: het is zo makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Vanmorgen zag ik de eerste jonge kievit – net uit het ei – in een van de gemarkeerde nesten. Hier doen we het allemaal voor.

8 thoughts on “Landschapspijn

  1. Wat een prachtig gezicht toch die velden met pinksterbloemen en dan die wolkenlucht erbij, schitterend!
    Die laatste foto vind ik helemaal schattig, met duidelijk zichtbaar dat snaveltje door het gat in het tweede eitje en het pikgaatje in het derde eitje. Geweldig dat je dit zo van dichtbij kunt meemaken! En nu maar hopen dat ze het overleven.

    Like

  2. Wat prachtig dat er ook nog boeren zijn die wel rekening houden met natuurwaarden op het boerenland. Als boerenzoon doet het mij zeer dat door de intensivering zoveel verdwijnt pinksterbloemen en paardebloemen zie je bij ons steeds minder. En als ze er staan dan wordt het doodgespoten Bunders doodgespoten graslanden zie je hier! Laat staan dat er ook nog weidevogels kunnen (over)leven. Echt je ziet bijna geen vogel meer, het is heel stil Ik kan helaas niets anders concluderen dat dit de toekomst is van de industrialisatie van de landbouw!
    Helaas willen veel boeren dit niet horen maar het zijn de feiten, ook de boeren zullen dat ook onder ogen moeten zien!

    Like

    • Van de week zag ik dat de wereld toch niet zo zwartgallig kleurde dan sommigen en sommige organisaties ons doen geloven: ik zag overal paarden- en pinksterbloemen bloeien. Ik zeg altijd: je ziet wat je wilt zien, en je hoort wat je wilt horen. Dat geldt ook voor mij. Ik kijk natuurlijk ook door een door de landbouw gekleurde bril. Ook geldt, wat ik ook schrijf: “Landbouwgrond is in Nederland te duur om er uitsluitend ‘natuur’ op te verbouwen.” Ook wij hebben hoofdzakelijk onkruidvrije graslanden. Het is dankzij de enthousiaste weidevogelcoördinator dat vrijwilligers bij ons nesten op bouwland mogen markeren. We moeten het met z’n allen doen.

      Like

      • Wat een mooie reactie Hendrika, waar Arend en wij wonen hebben we (voor zover ik het weet) geen weidevogel- coördinator. (Ommen ten noorden van de Vecht.) Natuurlijk sparen we nesten als we ze zien. Dat is logisch. In onze buurgemeente Avereest zijn ze er veel actiever mee. Hier hadden we vroeger ook land. Wij én onze kinderen hebben veel geleerd van de helaas te vroeg overleden Henk Spijkerman. Wat dat betreft is hier nog werk genoeg te doen . En vind ik je reactie : we moeten het met zijn allen doen het mooist! Groetjes van mede boerin Ina en wie weet wet je nog een foto te maken van de kuikens!

        Like

  3. Dit is inderdaad geen land dat mij landschapspijn geeft. Het is niet biljartlaken-effen en er staat ook niet van dat raaigras dat elke andere plantensoort lijkt te weren.

    Like

  4. Nou als dit geen rijkdom is! De vogelsoorten kunnen zich bij jullie WELKOM voelen 🙂

    Like

  5. Goed dat je in ieder geval jouw pijn over al die mensen die maar wat roepen hier vertelt.
    Ik vind die weilanden die je hier laat zien wel een heel mooi gezicht.
    Inderdaad natuur laat zich niet dwingen.
    De laatste foto is helemaal top met dat kleine ding erop en nummer twee op komst.

    Like

  6. Waar raaigrasland her en der wordt afgewisseld met meer kruidenrijk grasland, zoals jij dat hier laat zien, zie ik er geen landschapspijn in. Gelukkig zie ik die afwisseling hier in de buurt nog wel, bijvoorbeeld in de omgeving van Nes/Aldeboarn. Daar zijn nog veel weilanden met uitgesteld maaibeleid. Maar helaas is ook dat geen garantie voor vrolijk roepende weidevogels. Ieder jaar zie ik hier minder kieviten en grutto’s, afgelopen week heb ik daar met veel geluk een paar foto’s van een grutto kunnen maken. Ik vrees dat vooral vossen, marters en roofvogels hier schuldig zijn aan de teruggang van de vogelstand. 😢

    Like

Geef een reactie

