Over koetjes en kalfjes

Rondje stad

6 reacties

De stad is een oude vestingstad. In de stad staat het enige kasteel van Drenthe.het-kasteel-2017-1Het witte gebouw naast Het Kasteel (hotel, restaurant, vergader- en trouwlocatie) is het Gouveneurshuis.het-kasteel-2017-2De stad heeft een rijke geschiedenis. Sinds zomer 2015 is een wandelroute uitgezet – ‘Scherven van een stad’ – langs 10 markante locaties. Bij deze locaties staan panelen.sam_5127sam_5129sam_5132sam_5131Nu ging het me niet zozeer om de panelen van de wandelroute, maar om het gebouw er naast. Het is de voormalige loods en het kantoor van Van Gend & Loos. Ik kende het niet anders dan als vervallen gebouw – zoals nog te zien is op een afbeelding vanaf Streetview (2009) van Google Maps – aan de andere kant van het station. de-loods-2009Na een grondige restauratie is het een prachtig gebouw – zie Streetview.sam_5133In het linker gedeelte zit een mooi ingerichte barbershop, in het rechter deel bakkerscafé De Loods.de-loods-2017-2de-loods-2017-1Het gebouw is een aanwinst voor de stad.

Het ligt alleen niet op een logische plek. Het ligt buiten het centrum van de stad, wel vlakbij een nieuw gebouwd winkelplein. Er liggen herinrichtingsplannen klaar voor het stationsgebied, met een ondergrondse voetgangersverbinding – onder het spoor door – tussen het centrum en het nieuwe winkelplein. Daarmee wordt De Loods ook beter bereikbaar voor winkelend publiek. Op de terugweg kwam ik langs de oude ommuurde rooms-katholieke begraafplaats. Onze buurvrouw ligt er begraven.sam_5137 Altijd als ik deze begraafplaats wil fotograferen, heb ik fotografisch last van tegenlicht. Nu nam ik de kans waar.sam_5140“Wat gij nu zijt, was ik voor dezen. Wat ik nu ben, zult gij dra wezen.”

6 thoughts on “Rondje stad

  1. Mooie beelden Hendrika zo in de winter en bijzonder zo’n hip gebouw in Coevorden.
    Ik ben er alleen met Pieterpad een keet geweest

    Like

  2. Erg mooie beelden en goede informatie

    Like

  3. Coevorden staat nog altijd op mijn to-do-lijstje! het kasteel heb ik ooit wel eens bezocht maar dat is al meer dan 30 jaar geleden, kan me er niets meer van herinneren anders dan de buitenkant. De gerestaureerde loods is prachtig, zeker van binnen!

    Like

  4. Mooie foto’s van het winterse Coevorden.
    Prachtig dat dat oude loodsgebouw van Van Gend & Loos bewaard gebleven is en een nieuw bestemming heeft gekregen.
    Coevorden lijkt me een prachtig stad met veel fraaie oude gebouwen. In Drachten is vooral in de jaren 70 veel verloren gegaan.

    Like

  5. De Loods hebben ze prachtig gerenoveerd. Ook van binnen ziet het er gezellig uit.
    Toen we door Coevorden reden viel het mij op dat het een leuke plaats is en dat laat je ook in deze serie mooi zien.
    De tekst bij de begraafplaats moest ik even op mij laten inwerken voordat ik het begreep.

    Like

  6. Nou nou wat een mooie besteding van de Leader-geldpot, hoop oprecht dat het een succes gaat worden deze nieuwe Van Gend&Loos loods. Zou leuk zijn om het oude Van Gend logo terug te zien in dit gebouw ter herinnering aan de bedrijvigheid die er ooit was. Het was een heerlijke winterwandeling zo te zien en ook met een stukje weemoed naar vroeger tijd toen de buurman zo gelukkig was

    Like

Geef een reactie

