Over koetjes en kalfjes

Op de valreep: 25 jaar in het vak

18 reacties

In mijn kindertijd speelde ik naast ziekenhuisje, vader-en-moedertje ook bibliotheekje. Ik heb nog een oud schoolschrift. Op twee pagina’s heb ik onze kinderboeken genoteerd – en met carbonpapier een doordruk gemaakt.SAM_4554 2Ik had de boeken zelfs ‘gerubriceerd’ – Irene en Phoenix zijn suikerzakjes. In die periode trouwden veel ooms en tantes. Ze hielden hun bruiloft in gebouw Irene, mijn vader werkte bij Phoenix en wij verzamelden lege suikerzakjes. Deze suikerzakjes stopte ik in de boeken. Schattig hè :-D.b033f4e0-58c2-0130-61c4-005056945a4edcfa0a92-41ea-11e5-9add-f2c632544ef1In mijn grotemensenleven heb ik ruim 31 jaar in diverse bibliotheken gewerkt. Na de middelbare school heb ik vier jaar gewerkt als radiologisch laborant. Daarna volgde ik een studie aan de HAS (zoötechniek). Wat ik altijd als eerste doe als ik elders ga wonen, is lid worden van de plaatselijke of dichtstbijzijnde bibliotheek. Dat deed ik ook toen ik van Friesland naar Overijssel verhuisde. Toen ik me inschreef bij de kleine dorpsbibliotheek hing er een briefje aan de deur: vrijwilliger gezocht. De omgeving was nieuw voor mij en ik had nog geen vast werk: vrijwilliger leek me een goed idee. Na een paar maanden wees de bibliothecaris me op de mogelijkheid om in deeltijd de bibliotheekopleiding te volgen in combinatie met een stageplek in een stadsbibliotheek. Op dat moment wist ik nog niet of ik het werken in een bibliotheek leuk genoeg vond om aan een nieuwe studie te beginnen. Een jaar later heb ik wel gesolliciteerd, werd op de stageplek (20 uur/week) en deeltijdopleiding in Amsterdam aangenomen. Op 18 juni 1991 haalde ik mijn diploma. Na de opleiding verviel de stageplek, ik werd invalbibliothecaris bij de provinciale organisatie voor openbare bibliotheken in Overijssel. Een paar maanden later later kreeg ik een baan bij de bedrijfsbibliotheek van een chemisch concern. Ik verving een collega die met zwangerschapsverlof ging. Na het verlof kreeg ik een deeltijdbaan aangeboden. Inmiddels hadden we echter ons huidige melkveebedrijf in Drenthe gekocht. Ik overbrugde de vakantieperiode – ik heb er een mooie tijd gehad, leuk werk en aardige collega’s – en daarna vertrok ik ook naar Drenthe. Na een jaar werd ik hier vrijwilliger in de bibliotheek. Ongeveer een jaar later kreeg ik een nulurencontract als invalbibliothecaris bij de provinciale organisatie voor openbare bibliotheken in Drenthe. Ik werkte veel tijdens vakantieperiodes, deed delen van diverse zwangerschaps- en ouderschapsverloven en aan een van die verloven hield ik in 2000 een vast contract voor 1 uitleendienst/week over. Na een paar jaar ben ik gestopt met invalwerk: ons bedrijf breidde uit en mijn hoofdberoep is en blijft boerin.havendagen-2015-arsenaal-3sam_3564Toen kwam de gemeente met een fikse bezuiniging – de gemeenteraad heeft het laatste voorstel dit najaar goedgekeurd. Er bovenop kwam een provinciale bezuiniging – ook die is inmiddels teruggedraaid. Dat alles had tot gevolg dat er bij de werkgever een reorganisatie – op basis van functiewijziging – in de buitendienst heeft plaatsgevonden. Vorig jaar kregen we twee dagen voor Kerst te horen dat alle functies per 1 mei vervielen. We konden op de nieuwe functies – 18 tot 24 uur/week – solliciteren. 18 uur kan ik niet combineren met mijn werk als boerin.sam_4095Ik heb niet gesolliciteerd en dat betekende dat mijn arbeidscontract is ontbonden – 27 medewerkers in de buitendienst hebben niet gesolliciteerd of zijn niet benoemd, 42 medewerkers kregen een nieuwe functie en veelal een nieuwe werkplek. De werkgever maakte fout na fout na fout in het ontbindingscontract en uiteindelijk ben ik m.i.v. 1 juli j.l. gestopt, zodat ik – als is het op de valreep… – 25 jaar in het vak heb gewerkt.biebSamen met twee directe collega’s hadden we in kleine kring afscheid. Het is heel vreemd om de ontwikkelingen op het vakgebied niet meer bij te houden. De kans dat ik ooit nog aan de slag kom in de branche is minimaal: de landelijke tendens is dat professionals de sector verlaten en worden vervangen door vrijwilligers. En alhoewel ik 100% achter mijn keuze sta: ik mis de vanzelfsprekende contacten met klanten en collega’s – ik heb al die jaren in een leuk team gewerkt – en ook het werk mis ik. Al met al kostte het me veel negatieve energie. Het schuurt nog steeds als ik nieuwe ‘enthousiaste ondernemende’ medewerkers en nieuwe ‘talentvolle’ vrijwilligers op mijn oude werkplek zie. Ook het werk als huisfotograaf zit erop. Geen voorleeswedstrijd meer:Voorleeswedstrijd Coevorden 2015 (16)Voorleeswedstrijd Coevorden 2015 (7)Geen Leesvirusfeest:leesvirusfeest-2016-1leesvirusfeest-2016-2leesvirusfeest-2016-8Geen Kinderboekenweek:Kinderboekenweek 2014 (14)Kinderboekenweek 2014 (8)sam_3269Geen Nederlandse Kinderjury:stemmen Kinderjury 2015Geen Nationale Voorleesdagen:burg bouwmeesterSAM_3980Geen jaarlijkse boekenmarkt:boekenmarkt cvdGeen voorleesactiviteiten:sam_2919sinterklaas-voorlezen-2015-4Geen culturele uitmarkt:culturele-uitmarktsam_2933Geen schrijvers op bezoek:pauline-broekemabetty-sluyzerbibliotheek-coevorden-22062013-2Geen beelden meer voor persberichten: winnaar-week-vd-mediawijsheidsam_2184dsc01954-2Ik kom niet meer twee keer per jaar over de kermis om de werkplek te bereiken:kermis-ganzenmarkt-2014-2Etc. etc.. Ik kijk nog even achterom, naar het mooiste gebouw in de stad, waar ik alle hoeken en gaten van ken. Waar ik 23 jaar met ontzettend veel plezier heb gewerkt. Ik maak er geen onderdeel meer van uit. Wie, o wie doet het licht voor me uit?het-arsenaal-nov-2015

18 thoughts on “Op de valreep: 25 jaar in het vak

  1. Was een mooie tijd met al die bruiloften. En wij kregen altijd twee dagen vrij van school omdat Friesland wel heel ver weg was.
    En wat de bibliotheek betreft: ik denk dat dat een instelling is die er over een aantal jaren niet meer is. Hier is die al zover uitgekleed en het assortiment beperkt tot de hardlopers, dat hij (of is het zij?) weinig meer te bieden heeft. Je kunt er zelfs niet meer even heen om de krant te lezen. Ik ga het abonnement maar opzeggen.

    Liked by 1 persoon

  2. Hmmm………..weemoed spreekt uit dit blog, héél begrijpelijk. Toch een felicitatie voor 25 jaar in het vak! Leuk om de route van je loopbaan te volgen. Ik ben nu ook wel nieuwsgierig wie van de afscheid nemende dames jij nu bent!

    Een goede jaarwisseling gewenst en alle goeds voor 2017!

    Liked by 1 persoon

  3. Het positieve is dat je kunt terugkijken op 25 jaar bibliotheek en dat neemt niemand je meer af😊.
    Leuk die suikerzakjes, gebouw Irene ken ik nog goed, we hadden daar koorrepetities van het kinderkoor.
    En ja Phoenix, k had vroeger zelf zo’n fiets.
    Fijne jaarwisseling

    Liked by 1 persoon

  4. Dit is een indrukwekkend log. Ik heb het meerdere keren gelezen en de foto’s bekeken. Nu realiseer ik mij dat ik maar een fractie wist van het hele verhaal. Wat zal het afscheid je zwaar hebben gevallen en je nog dagelijks in gedachten bezighouden.
    Grappig dat je de boeken vroeger al zo goed rubriceerde, mooi verhaal!

    Liked by 1 persoon

  5. “Gebouw Irene” … bij het lezen van de naam zag ik het weer voor me, inclusief bruiloften en disco-avonden. 🙂
    Aan je verhaal over je leven en werk in de bieb en de reacties daarop heb ik niet zo gek veel meer toe te voegen. Het is allemaal hele herkenbaar wat je meemaakt bij zo’n gedwongen afscheid, afijn … we hebben het er samen over gehad. Het is jammer, maar het is nu eenmaal niet anders. Het beste is om zo verheugd mogelijk verder te gaan en nieuwe wegen en activiteiten te zoeken. Des te eerder slijt de pijn.

    Liked by 1 persoon

  6. Jouw vertrek is gepaard gegaan met een flinke brok in de keel en dat is héél erg te begrijpen. Oh wat zullen ze je gaan missen. Al je werkzaamheden en ook de fantastische huisfotograaf! Er brokkelt momenteel veel af in de culturele hoek, hoop maar dat in de toekomst weer veel raampjes zullen openvliegen. En hoop dat jij buiten je vaste Boerinnen-baan 🙂 weer iets nieuws zult vinden waar je je helemaal in thuisvoelt

    Liked by 1 persoon

  7. Proficiat 25 jaar is niet niets.Knappe foto reportage.Wens jullie een zorgeloos en gezond 2017

    Like

  8. Wat jammer, maar voor je het weet werk je er weer hoor, alles verandert toch steeds razendsnel? 😉
    Goed 2017!

    Liked by 1 persoon

  9. Mooi verhaal. Terugkijkend was je altijd al bibliothecaris ;- )
    Deze lichten moet je zelf uit doen, en misschien zie je dan wel
    andere lichtjes om je heen. De beste wensen voor 2017.

    Like

  10. Wat een herkenbaar verhaal tot de suikerzakjes toe. Ik wilde vroeger schrijfster worden, met een blog toch een beetje gelukt.
    Mooi hoe je je loopbaan beschrijft en illustreert met beelden. En bibliotheken worden inderdaad steeds meer terrein van vrijwilligers, als ze al blijven bestaan. Zo’n gedwongen afscheid na zoveel jaren , dat moet moeilijk voor je geweest zijn
    Maar prachtig log, blijf schrijven en fotograferen

    Liked by 1 persoon

  11. een stukje met een lach en een traan Hendrika . 25 jaar is geen kleinigheid

    Like

  12. Wat jammer, het verlies van leuk werk buitenshuis voor jou, en in het algemeen ook de afbrokkeling van het bibliotheekvoorzieningen.
    Ik hoop dat het nieuwe jaar jullie veel goeds en minder zorgen gaat brengen!

    Like

Geef een reactie

