Over koetjes en kalfjes

Twee kerstkalfjes op tweede kerstdag

4 reacties

Eerste kerstdag is rustig verlopen. Vanmorgen om 4 uur is het eerste kerstkalfje geboren.kerstkalfje-2016-1Het is een vaarskalfje – met de vleesstier Mercure (Belgisch witblauw) als vader. Dit vaarskalfje mag 14 dagen blijven en gaat dan naar de mesterij. Vanmorgen om half 9 is het tweede kerstkalfje geboren, ook een vaarskalfje.kerstkalfje-2016-2Haar vader is Detective. Na 10 stiertjes op rij zijn vandaag weer eens vaarskalfjes geboren. Eerder baalden we als we zo veel stiertjes achter elkaar kregen. Met de nieuwe fosfaatregelgeving moeten ook wij het aantal dieren (GVE’s – Grootvee Eenheid) verminderen. We kunnen niet meer alle vaarskalfjes die geboren worden opfokken tot melkkoe. Vijf vaarskalfjes tellen in de fosfaatproductie voor één melkkoe. Bovendien kost het opfokken van een kalfje tot melkkoe alleen maar geld en levert geen inkomsten op. Daarom gebruiken we meer dan eerder vleesstieren op koeien waarvan we geen nakomelingen willen aanhouden. Kalfjes die uit zo’n dracht worden geboren – vaars- en stierkalfjes – gaan sowieso weg. De fosfaatwetgeving is nog een heel gepuzzel :-(. Dit is er slechts een onderdeel van: minder jongvee aanhouden.

4 thoughts on “Twee kerstkalfjes op tweede kerstdag

  1. Prachtig zo op tweede Kerstdag. Daar word ik #blijvan 😉
    Minder leuk en erg ingewikkeld is natuurlijk het hele gedoe rondom de fosfaatwetgeving en GVE’s. Ook jullie zijn de pineut. Wij ook overigens met het jongvee.. Maar uiteindelijk zullen de puzzelstukjes wel weer in elkaar vallen. Of stukjes kwijt, dat kan ook,,

    Geliked door 1 persoon

  2. Netjes dat ze jullie in ieder geval op eerste kerstdag een relatieve rust/feestdag gunden. 🙂
    Een tijd geleden feliciteerden we jullie nog met de geboorte van een vaarskalfje en nu worden jullie blij van een stiertje. Het kan raar lopen.
    Ik kan mij voorstellen dat boeren vanwege de regelgeving gaan emigreren.

    Geliked door 1 persoon

  3. Naar mijn idee had ik in voorgaande jaren wel eens blijere gevoelens bij de geboorte van een vaarskalfje met Kerst. Het moet voor jullie ongetwijfeld nog een grotere overgang en vreemdere gewaarwording zijn dan voor mij als buitenstaander, lijkt me zo. Het vergt toch een andere manier van kijken en denken dan in het verleden.

    Like

  4. Het lijkt me voor de bedrijfsvoering niet gemakkelijk die steeds veranderende wet- en regelgeving. En ik sluit me helemaal bij de woorden van Afanja aan. Neem aan dat het jullie computergestuurde nageslachts-keuze ook weer op andere gedachten moet brengen

    Like

Plaats een reactie