Over koetjes en kalfjes

Kerst 2016

13 reacties

ons-gezinBuiten huilt de wind om het huis
Maar binnen stond de kolenkit paraat
En de stoep waarop geknikkerd werd
Was het belangrijkste stukje van de straat
En Nederland was groot
En niemand ging nog dood
En gezelligheid
Kende nauwelijks tijd
Bij waxinelichtjes van Verkade
We gingen nog in bad
Haartjes nat
Nog even op, totdat vader zei: “Vooruit, naar bed”
Dan kregen we een kruik mee
Gezichten op ’t behang
Maar niet echt van binnen bang
Toen was geluk heel gewoon

Met een foto uit mijn kindertijd – toen was geluk heel gewoon – wens ik iedereen prettige kerstdagen en veel gezondheid en geluk in 2017!

13 thoughts on “Kerst 2016

  1. Hou het geluk dichtbij
    Je gezin en de dieren.
    Fijne dagen

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een leuke foto, jullie zijn allemaal nog zo jong daar. Fijne dagen.

    Liked by 1 persoon

  3. Wat leuk!
    Datzelfde wens ik jou en de mensen die je dierbaar zijn!

    Liked by 1 persoon

  4. Koester deze foto, de herinneringen en de warmte van het gezinsleven dat hier zo vanaf straalt. ‘Vroeger’ was echt niet alles beter, door voortschrijdende techniek, kennis en inzichten is er nu ook veel goeds. Maar soms verlang ik terug naar de ongecompliceerdheid en het sociale leven dat toen uit échte contacten bestond. Zonder te idealiseren overigens.
    Laten we het leven van nu vieren, onder meer deze dagen rondom het Kerstfeest. Ik wens je liefdevolle dagen en alvast een gezond, niet te ingewikkeld 2017.
    Hartelijke groet,
    Florina

    Liked by 1 persoon

  5. Noflike Krystdagen, Hendrika!
    Ik durf het bijna niet te vragen …, maar waar sta jij op de foto …?

    Liked by 1 persoon

  6. Ik ben het meisje met het blauwe jurkje aan 😉

    Liked by 2 people

  7. Zo’n herkenbaar beeld. Had het er vrijdag nog over, dat sommige dingen vroeger bijzonderder waren, wij brandden bijv. allen met kerst kaarsen, die mochtem dan al even aan op het dressor ( we hadden 3 kaarsen standaards) en gingen dan op tafel, die gedekt was met een echt kleed, geen zeiltje. Het eten was feestelijk maar niet overdadig.

    Ik wens julie goede kerstdagen toe en voor 2017 folle lok en seine

    Like

  8. Een heel fijne Kerst Hendrika voor u en al diegene die je dierbaar zijn

    Like

  9. Een mooie foto uit vervlogen tijden. Vier prachtige meisjes, wat een rijk bezit.
    En toch ben ik heel benieuwd naar wie jij nu bent. Ik denk het meisje uiterst links op de foto.
    Eerste kerstdag was voor jullie sowieso al een bijzondere dag. 🙂

    Like

  10. D-)
    Tsja nu wordt het lastig. Eigenlijk moet ik wel weten of je de jongste of de oudste of de één na oudste of de één na jongste bent.
    Jij bent het meisje helemaal vooraan…. inderdaad het meisje met het blauwe jurkje aan.

    Like

  11. Wat een heerlijke foto Hendrika 🙂
    Natuurlijk ben jij dat in je blauwe jurkje 😀
    Wat een nostalgie met die rode papieren kerstklokken en ik wil wedden dat er een emmertje water in de buurt van de kerstboom stond, tenminste als er echte kaarsjes met van die knijpertjes in opgehangen waren

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

