Over koetjes en kalfjes

O & O Project (vervolg)

4 reacties

Veertien dagen geleden kwam een deel van klas 3 – havo en vwo (technasium) – bij ons op bezoek voor het vak O & O (onderzoek en ontwerpen) voor het project: ‘Bedrijfsresultaatverbetering bewerkstelligen op de melkveehouderij’. De andere groep bezocht een ander melkveebedrijf. We kregen een uitnodiging voor de presentatie van dit project, ik was daar gistermorgen namens ons bedrijf bij aanwezig. O&O (1)’s Morgens was de voorronde, wij kregen de vier beste presentaties te zien.O&O (2)Het was de eerste keer dat de school dit project in de agrarische sector had uitgevoerd. Voor ons en voor het andere melkveebedrijf was het een vaag project. We waren echter verrast door de uitkomsten. De leerlingen hadden zich verdiept in verschillende aspecten. Het meest innovatieve vond ik de ‘poepzak’ – als koeien naar buiten gaan krijgen ze een poepzak om, zodat de mest wordt opgevangen. Op een later tijdstip kun je de mest op het land brengen. Een van de andere projecten ging over het geknutsel aan genen, zodat je bepaalde ziektes kunt voorkomen. Over de praktische uitvoering, de ethische kant en kosten/opbrengsten zetten wij hier en daar onze kanttekening. Wellicht krijgt het project in het nieuwe schooljaar een vervolg en wordt het onderwerp iets concreter. Wij vonden het in ieder geval leuk om eraan mee te werken.

4 thoughts on “O & O Project (vervolg)

  1. Ik zie ze al lopen met hun poepzakken *lol* Een verrassend idee, dat op z’n minst!

    Like

  2. Tsja het bestaat al bij de paarden in de binnenstad van Amsterdam.
    Ik mocht in het verleden ook bij dergelijke presentaties zijn en de meest fantasierijke zaken komen voorbij. Maar daar hebben we onze uitvindingen ook aan te danken toch?
    Het is in ieder geval leuk dat je erbij kon zijn.

    Like

  3. Door ‘vrij’ te denken ontstaan niet alleen vaak belachelijke ideeën en plannen, maar na verloop van tijd blijkt er soms ook wel eens een bruikbaar pareltje tussen te zitten. Vooral dat vrije denken en fantaseren moet op die leeftijd nog kunnen, lijkt me.
    Ik ben benieuwd of er nog een vervolg komt.

    Like

  4. Knutselen aan genen, het zou me niet verbazen als er in de onderzoeksfase al wel het een en ander gebeurt. Een kwestie van tijd lijkt me, voordat dat in de praktijk gebruikt gaat worden. De poepzak kwam me ook bekend voor. Maar leuk dat de jeugd zich bij zo’n project zo serieus verdiept in dergelijke zaken.

    Like

Geef een reactie

