Over koetjes en kalfjes

Slachtrijp

9 reacties

Alsof ze in gaten had dat de dag voor haar anders zou worden dan andere dagen… . Ze lag lekker in de zon.Kompas Olga 826 (4) Een beetje wantrouwend keek ze me aan.Kompas Olga 826 (1)Bijna 8 jaar oud en ze heeft vier keer gekalfd. We hebben nog twee dochters van haar op ons bedrijf. Ze heeft half februari 2015 voor het laatst gekalfd. Bij de eerste keer kalven kreeg ze een keizersnede. De wond is nog licht zichtbaar. Kompas Olga 826 (2)Kompas Olga 826 (3)Ze had slechte achterpoten. Met opstaan en lopen had ze regelmatig moeite. Daarom is ze na de laatste keer afkalven niet weer geïnsemineerd. Haar melkproductie nam langzaam af. Het voer zette ze steeds minder om in melk en steeds meer in vlees, totdat ze slachtrijp was. Dat was vrijdag het geval. Ze hoorde tot mijn clubje lievelingskoeien. Ze had een aardig karakter. Ik mopperde ook wel eens op haar. Ze vertikte het namelijk om uit eigen beweging naar de melkrobot te gaan. Als ze pas gekalfd had, kwam ze vanzelf, een paar weken daarna moest ik haar standaard twee keer per dag naar de melkrobot brengen. Ik heb haar jarenlang opgehaald. Dag Kompas Olga 826.

9 thoughts on “Slachtrijp

  1. Tja, d’r is een tijd van komen en een tijd van gaan, dat geldt nu eenmaal ook voor koeien. Gelukkig weet ik dat de koeien bij jullie een goed leven hebben gehad. Al blijf ik het nog steeds jammer vinden, dat ze bij jullie voortdurend binnen staan. Het is echter al winst dat ze in de nieuwe stal lekker in de frisse lucht in het zonnetje kunnen liggen als ze dat willen. 🙂

    Like

    • Voortdurend binnen…, de koeien maakt het helemaal niets uit als ze maar op tijd hun natje en droogje krijgen. We hebben serieus overwogen om dit jaar vanuit de nieuwe stal te gaan weiden – overleg gehad met een van onze dierenartsen. Er zitten te veel haken en ogen aan – verhoogde kans op bijv. allerlei worminfecties – en daar zitten de koeien en wij niet op te wachten. De gezondheid van onze koeien is voor ons nog altijd belangrijker dan ‘het plaatje koeien in de wei’.

      Like

      • Of dat die koeien niets uitmaakt, dat weet je natuurlijk niet. Daarvoor zou je ze eerst een tijdlang de kans op vrije uitloop moeten geven, lijkt me.
        Verder zul je wel weer gniffelen om mijn onwetendheid, maar hebben jullie koeien in de wei misschien een grotere kans op b.v. worminfecties, omdat ze een mindere weerstand hebben vanwege het feit dat ze altijd binnen, c.q. onder dak staan …?

        Like

  2. Zo gaat het er in het leven aan toe maar ik denk dat ik het er zelf heel moeilijk zou mee hebben om haar te zien vertrekken.maar in zaken doen mag dat natuurlijk geen rol spelen,dat begrijp ik best.

    Like

  3. Het lijkt me altijd even weer slikken bij het afscheid.

    Like

  4. Heb inmiddels geleerd dat dat erbij hoort. Het is niet anders. Knijp jij je ogen wel een beetje toe op het moment van vertrek? slik…

    Like

    • Flink wat Fisherman’s Friend – sterk spul hé… . Nee, het went nooit, zeker niet bij een koe waar ik wat mee heb, dan heb ik een flinke knoop in m’n maag en voel ik me heel laf. Ik ben er liever ook niet bij.

      Like

Geef een reactie

