Over koetjes en kalfjes

Predatie

9 reacties

Anderhalve week geleden zag ik de weidevogelnesttellers voor het eerst dit seizoen. Het was eigenlijk hun derde telweek. De eerste twee keer waren de weersomstandigheden slecht, daarom hadden ze het tellen uitgesteld. Het was deze keer maar een klein groepje, ik nodigde ze uit voor koffie. Wel bijzonder: de tellers zijn allemaal van boerenafkomst. Ze zoeken overigens alleen op bouwland, omdat ‘hier de kieviten niet nestelen op grasland’. Ik ontken niet dat de teruggang aan weidevogels ook deels wordt veroorzaakt door de ontwikkelingen in de landbouw. Er zijn alleen meerdere oorzaken. In onze omgeving hebben we veel last van predatie. Vorig jaar waren van de gevonden nesten veel gepredeerd. Er zijn natuurlijk veel meer nesten dan de nesttellers vinden, zij zoeken maar op een paar percelen. Het is gewoon geen doen om alle percelen te controleren op nesten. Laat in het weidevogelseizoen 2015 hebben ze een bewegingscamera bij ons op het maïsland gezet, om te achterhalen wie de predator is. Ik heb het er niet met de mannen over gehad of ze bewegingsbeelden hadden van vorig jaar.bewegingscamera bij kievitsnest (2)bewegingscamera kievitsnest (1)Ze hadden nu twee kievitsnesten gevonden met elk vier eieren. Vorige week ben ik voorzichtig gaan kijken.IMG_3316Ik vond twee lege nesten, gepredeerd…. 😦IMG_3321IMG_3320Gistermiddag zat ik een tijd naar de mooie wolkenluchten te kijken vanuit de kamer – ik heb uitzicht op dit maïsland. Toen viel het me op hoeveel kraaien af en aan vlogen, laag over de grond van dit maïsland. De weidevogels krijgen zo geen rust. Kraaien: jagers zijn het! Dit jaar is in Drenthe een nieuwe subsidieregeling om de kievit extra te beschermen: in mijn beleving is het dweilen met de kraan open… .

9 thoughts on “Predatie

  1. Toch typisch he dat ze hun nestplek kiezen op zo’n grote wijde vlakte. Iets meer beschutting zou de overlevingskansen toch flink doen toenemen lijkt me. De Drentse kievit is dus geen weidevogel :O

    Like

  2. Wat treurig, die lege nesten. Ooit hoorde ik dat predators (ik weet niet om wel dier het ging, vossen of kraaiachtigen, maar beiden zijn slim genoeg) nestmarkeringen herkennen waardoor je het ze alleen maar makkelijker maakt met markeren.
    In de Onlanden hier vlakbij hoorde ik gisteren overal kieviten, de nattigheid van de omgeving zal de vogels daar wel wat beschermen.

    Like

    • Je ziet de voetstappen(=geursporen?) op de eerste 2 foto’s, zo maak je het de predators ook makkelijk, want ze zijn – wie het dan ook zijn – slim. Daarom zou nesten markeren met GPS handig zijn, alleen wij hebben zelf geen GPS op de trekkers… . Hier ook volop weidevogels te horen en te zien.

      Like

  3. Het idee dat kraaien een belangrijke rol spelen bij de achteruitgang van weidevogels heb ik ook al een poosje. Het zijn er ook ontzettend veel. Vroeger werden ze bejaagd, maar dat mag natuurlijk niet van de Dierenpartij.

    Liked by 1 persoon

  4. Kom ik prompt deze tweet met foto’s tegen:

    Like

  5. Zei gisteren nog tegen mijn man :'” Het lijkt wel of er op het moment steeds meer kraaien komen “Toevallig vlak erna idt bericht.Je mag ze niet vangen , vergif heeft geen zin want dat komt altijd bij de verkeerde terecht . Ik weet ook niet zo goed wat je er tegen kunt doen . Het blijft wel ontzettend jammer de natuur is wreed Hendrika

    Like

  6. Doodzonde van al die eieren waar mooi jonge kieviten uit hadden kunnen komen.
    Tijdens een ritje hier in de buurt hebben we gisteren ook meer kraaien dan kieviten gezien. Triest!

    Like

  7. Dat is idd dweilen met de kraan open. In verband met de kraaien die de eieren van de kippen stalen hebben we het geheel moeten voorzien van een net.
    Er moet toch een oplossing voor komen, anders komt het niet goed met de weidevogels.

    Like

Geef een reactie

