Over koetjes en kalfjes

De marke van Elsen – een familiegeschiedenis

9 reacties

Enige maanden geleden kwam ik op Transisalania het boek ‘De marke van Elsen’ tegen. Transisalania is een weblog over allerlei Overijsselse zaken – geschiedenis, erfgoed, boeken, nieuws, varia.IMG_3201 1Mijn schoonmoeder is geboren in Elsen – een gehucht tussen Rijssen en Markelo – en heeft er tot haar huwelijk gewoond. Ik verwachtte een stukje van haar familiegeschiedenis in dit boek terug te vinden. Ik leende het boek via mijn zus. Het is een lijvig boek van 746 pagina’s. Ik legde het boek op tafel, sloeg willekeurig het boek open en… kwam precies op de bladzijde terecht van schoonmoeders geboortehuis. Dat vond ik zo frappant!IMG_3076 1Scan10015 1We hebben fotoboeken met oude familiefoto’s in ons bezit – en een paar jaar geleden heb ik van familie fotoboeken geleend en een aantal foto’s gescand – en met informatie uit dit boek kan ik haar familiegeschiedenis reconstrueren.johanna en paard05022016 1fam. Kippers Ik ga er een paar blogs over schrijven. Ik moet alleen nog bedenken hoe: waar en met wie begin ik? De foto’s alleen al zijn bijzonder: mooie agrarische familiegeschiedenis.

9 thoughts on “De marke van Elsen – een familiegeschiedenis

  1. Mag je veel succes wensen en weet zeker dat je dat heel goesd zal doen.Veel succes met dit groot werk.

    Like

  2. Hoe is het mogelijk he precies de juiste bladzijde. Ja ben dol op historie en familiegeschiedenissen dus kom maar op …

    Like

  3. De grote geschiedenislijnen zijn belangrijk.
    Maar deze lokale familiegeschiedenissen maken het verleden mooier.

    Vriendelijke groet,

    Like

  4. Wat mooi, en dat je nu precies op die foto het boek open sloeg

    Like

  5. Toeval bestaat niet, het heeft gewoon weer zo moeten zijn, dat je de juiste bladzijde opsloeg. Mooi!
    Die laatste foto is wel een heel mooi agrarisch familieportret.

    Like

  6. Heel bijzonder.
    Je hebt kwalitatief goede foto’s uit vervlogen tijden.
    Ode aan de mensen die een dergelijk boek samenstelden.
    Het lijkt me een mooie en grote boerderij.
    Wat me opvalt zijn de klompen met die omhoog lopende punten.
    De onderste foto is een mooie weergave van de agrarische activiteiten.

    Like

  7. He wat leuk ! Geschreven door oa mijn oom. Mijn vader is geboren in Elsen en onze achternaam is Mensink……….zouden we familie zijn in de verte ?

    Like

  8. Mooi, jouw schoonmoeder (?) op het trekpaard. Prachtig, die oude foto’s.

    Like

Geef een reactie

