Over koetjes en kalfjes

Maïs 2015

10 reacties

29 april hebben we maïs laten zaaien. De medewerker van het loonwerkbedrijf had net een nieuwe trekker en hij zaaide op GPS. Ik ben een paar rondjes meegereden: wat een uitvinding is zaaien op GPS – precisielandbouw!IMG_2058 1Links en rechts van de zaaicombinatie zie je markeerstokjes, daar lagen kievitsnesten.IMG_2061De maïsgroei kwam dit jaar heel laat op gang, het was veel en veel te koud. Op 12 juni stond de maïs er nog miezerig bij:IMG_2405Het kwam uiteindelijk wel goed. Dit is de maïs op 30 augustus:SAM_2812Vandaag is de maïs gehakseld – een dag eerder dan vorig jaar. Vanmorgen om kwart voor zeven kwamen de loonwerkers en om vijf uur vanmiddag zat het in de bult.SAM_3349SAM_3342Nu hebben we weer een weids uitzicht over de ‘voortuin’.SAM_3362Er moet een groenbemester op het maïsland en de laatste sloten moeten nog schoongemaakt en dan zit het landwerk er voor dit jaar weer op.

10 thoughts on “Maïs 2015

  1. Met de GPS! Dus ik fantaseer nu helemaal hoe ik – als ik kunstenaar zou zijn – via gps een prachtig patroon in het veld zou kunnen aanbrengen computer gestuurd. Met de ploeg maar ook bijvoorbeeld een heel mooi zaaipatroon dat zich ontvouwt naarmate het seizoen vordert. Of slaat mijn fantasie op hol Hendrika? 😀
    Houden jullie een logboek bij dat je precies weet wanneer wat en waar iets is verricht?

    Like

    • Als kunstproject lijkt me dat heel goed mogelijk! Voor ons als agrariërs geldt: tijd=geld. Dure jongens hoor die loonwerkers 😉 meneer de boer houdt inderdaad in z’n zakagenda een logboek bij – en ik doe het via m’n foto’s 🙂

      Like

  2. Leuk die gele Kwikstaart op de derde foto en wat een aparte wolkenlucht op de vierde. De laatste foto vind ik werkelijk geweldig, wat een mooi lijnenspel! Overigens ook weer een leerzaam logje!

    Like

  3. Helaas gaat fietsen nog niet, maar ik heb de ervaring van voorgaande jaren, dat het heerlijk is als je weer over de velden kan kijken zonder gestoord te worden door het mais.
    Ik hoop dat de opbrengst en de kwaliteit goed zijn dit jaar.

    Like

  4. ik vind ook de gele kwikstaart prachtig , en die laatste foto is gewoon geniaal

    Like

  5. Het is in alle opzichten mooi dat de maisoogst weer van het land is. De boer heeft weer een mooie voorraad voer in de bult en voor de liefhebbers ontstaan er weer mooie vergezichten over het vlakke land.

    Like

  6. Indrukwekkend die machine.Ik heb het nog anders geweten.Mooi dat jullie de kievitsnesten altijd sparen.Werk buiten in orde nu naar een niet te strenge winter mag ik hopen.Fijn hier altijd zoveel informatie te krijgen Hendrika..

    Like

  7. Deze serie herbergt vele verrassingen. Je laat mooi de mais in wording zien. Het gele kwikstaartje staat er fier tussen. Vervolgens laat je nog een mooie wolkenpartij zien die zelfs een naam hebben gekregen. Zijn jullie ook weer blij met de weidse blik?
    Hebben ze de stengels nu zo hoog gelaten of komt het door je lage standpunt?

    Like

    • Je ziet ook alles :-)!! De stengels hebben we inderdaad deze keer hoog gelaten: we hebben genoeg maïs en de voederwaarde zit vooral in de kolven en minder in de maïsplant zelf. Of we blij zijn met de weidse blik? Mwah, maakt ons niet zo veel uit. Het grote verschil met jullie is dat wij tegenwoordig tegen onze eigen maïs aan zitten te kijken en jullie tegen andermans mais. Ach, en het is maar voor een maand of 4 dat we ons uitzicht kwijt zijn.

      Like

Geef een reactie

