Over koetjes en kalfjes

IJsvogel en roodborst

15 reacties

Sinds een week zit er weer een ijsvogel (Alcedo atthis) in de sloot naast ons melkveebedrijf. Eerst dacht ik dat hij (of is het een zij?) hier zat, omdat het waterschap bezig was met slotenmaaien en hij was verstoord. Maar hij is er nog steeds. De vogel laat zich niet makkelijk fotograferen, is behoorlijk schuw. Het kan ook maar zo zijn dat hij weer verdwijnt en ik hem jaren niet zie. Ik schreef er eerder een blog over. Ik moest het uiterste uit mijn camera halen, maar mooi is ‘ie!ijsvogel (2)Vanmorgen keek ik uit het keukenraam – het was nog schemerig – toen zag ik deze roodborst (Erithacus rubecula) op een tuinstoel zitten.roodborstjeEen ijsvogel en een roodborst: twee mooi gekleurde vogels.

15 thoughts on “IJsvogel en roodborst

  1. Leuk!! De IJsvogel is een mannetje, dat kun je zien aan de snavel, die is zwart, bij een vrouwtje is de onderkant oranje.
    De Roodborst zag ik vandaag ook ineens weer in de tuin!

    Like

  2. Die staan er allebei weer heel mooi op, Hendrika!
    Maar het is toch echt zoals ik onlangs al stelde: het is oneerlijk verdeeld wat de ijsvogels betreft. 🙂

    Like

  3. De roodborst hoor ik in de bosjes, maar nog niet gezien.

    Like

  4. Prachtig! Wat een enorme dolk van een snavel hebben die verder zo fijne ijsvogeltjes toch.

    Like

  5. Schitterende foto’s Hendrika.

    Like

  6. Als het waterschap elders aan het slootkantenmaaien was, zijn de visjes wellicht naar jullie sloot gevlucht. In dat geval is de ijsvogel gewoon zijn voedsel achterna gegaan.

    Die vissen zouden natuurlijk niet naar jullie sloot zijn getrokken, als het daar een vieze bende was. Zo bezien is de ijsvogel een beloning voor het goede beheer. 🙂

    Like

  7. Mooi gefotografeerd. Vroeg op zijn loont 😉

    Like

  8. Ik zag net een tweet voorbij komen, twee ijsvogels!
    Ik dacht, snel even naar koetjes en kalfjes en daar zie ik alvast één ijsvogel en een roodborst. Super!
    Gefeliciteerd met deze vangst. Leuk om in het echt te ervaren hé?

    Like

  9. Die ijsvogel is prachtig. Die heb je mooi op foto gezet. Het is mij nog nooit gelukt.

    Like

  10. Mijn hart maakt een sprongetje bij het zien van dit ijsvogeltje. Hoop er ooit zelf ook ééntje te kunnen ontdekken en vastleggen, maar ik vrees dat mijn vreugdekreet vooraf de hele boel in het honderd doet lopen 😀

    Like

  11. Nog steeds geen ijsvogel gezien. Er moet er een zitten langs de beek de Leij waar ik nogal eens fotografeer.
    Je hebt de ijsvogel toch mooi vastgelegd.
    Groetjes

    Like

  12. Prachtig die ijsvogel en de roodborst. 😉

    Like

Geef een reactie

