Over koetjes en kalfjes

Bandheidelibel

9 reacties

Voor het derde jaar op rij kwam ik vanmiddag de bandheidelibel (Sympetrum pedemontanum) tegen. De biotoop:biotoop bandheidelibel (1)De eerste keer dat ik ze zag, dacht ik: een dwaalgast. Vorig jaar zag ik op precies dezelfde plek weer éen, en vanmiddag weer. Ze zullen hier wel thuishoren. Vandaag zag ik alleen een mannetje.bandheidelibel Sympetrum pedemontanumbandheidelibel Sympetrum pedemontanum 1Vorige week kwam ik deze grote libel tegen.libelWie de naam weet, mag het zeggen.

9 thoughts on “Bandheidelibel

  1. Mooie foto’s!

    Met de naam kan ik je niet helpen.

    Vriendelijke groet,

    Like

  2. Prachtige Bandheidelibel met een kleine handicap, ’n beetje vergroeide rug.
    De ander lijkt mij een Paardenbijter.

    Like

  3. Dat is weer een mooie vangst. Ik geloof niet dat ik zo’n mooie bandheidelibel al eens voor de lens heb gehad. Deed hij kunstjes, of is het inderdaad een exemplaar met een vergroeiing?

    Like

  4. Van bovenaf gezien is dat niet zo makkelijk te zeggen maar het lijkt op een platbuik.

    Like

  5. Oeps een libel met scoliose. 😉
    Een bandheidelibel heb ik nog nooit in het echt gezien. Een mooie libel en makkelijk te determineren.
    De onderste lijkt me een grote keizerlibel. http://www.jetskefotografie.nl/pivot/entry.php?id=1916
    Je hebt beide libellen mooi vastgelegd.

    Like

  6. Prachtig zeg. De bandheidelibel zag ik niet eerder.
    Zou de onderste een groene glazenmaker kunnen zijn? Zie op http://www.groeneglazenmaker.nl

    Like

  7. Voor een paardebijter lijkt de onderste me te gekleurd, die hebben een wat beige lijf. Groene Glazenmaker, Blauwe Glazenmaker en Grote Keizerlibel zijn moeilijker te onderscheiden, zeker op 1 foto. Mooie voorbeelden en beschrijving kun je vinden op http://www.libellennet.nl: http://www.libellennet.nl/libellensoort.php?libelid=35. Ik stem bij deze foto ook op Groene Glazenmaker. Misschien eens navragen bij waarneming.nl?

    Like

  8. Ik ben het met Jetske eens, een Grote keizerlibel.

    Like

Geef een reactie

