Over koetjes en kalfjes

Niet mee eens!

13 reacties

Ze is hoogst verontwaardigd, ze is het er helemaal niet mee eens, onze koe Kompas Olga 961. En dat laat ze luidkeels weten!Kompas Olga 961 (4)Ze mag bijna op zwangerschapsverlof, 24 september is ze uitgeteld. Onze melkkoeien gaan een week of zes tot acht op zwangerschapsverlof, in die periode worden ze niet gemolken en krijgen ze rust. Ze maken zich op voor de volgende lactatieperiode. Omdat we hoogproductieve koeien hebben, moet de melkproductie omlaag naar een liter of 10 per dag – liefst nog minder. We houden ze een week apart van de melkgevende koeien,Kompas Olga 961 (2)ze krijgen een ander rantsoen, waar de melkproductie ook van omlaag gaat en ze mogen maar 1 x per dag door de melkrobot. De meeste koeien laten dit gelaten over zich heenkomen, zo niet Kompas Olga 961. Ze brult al sinds gistermorgen de boel bij elkaar.Kompas Olga 961 (3)Ze weet van geen ophouden. Maar helaas voor haar, we trekken ons er niets van aan. Ze kan brullen tot ze een ons weegt 😉 Kompas Olga 961 (1)

13 thoughts on “Niet mee eens!

  1. Een dame met karakter 😉

    Like

  2. Worden de koeien niet meer droog gezet?? Mijn pa deed vroeger dan wat in de spenen,ik vind die dingen 30 jaar later nog steeds in het grasland…..

    Like

  3. Een koe met karakter dus.Erg mooie foto’s van Olga.

    Like

  4. Ik kan me wel iets bij Kompas Olga 961’s reactie voorstellen.
    Zelf hecht ik ook nogal aan bepaalde dagelijkse routines … 😉

    Like

  5. Leuk verhaal Hendrika, zo leer ik elke dag weer wat bij:-)

    Like

  6. Weer heel wat geleerd. Nooit geweten.
    Is dat niet gezond voor moeder of kind om door te gaan met de maximale melkproductie?
    Een ander rantsoen betekent dat, dat ze op “dieet” gaat en minder voedsel krijgt? In dat geval kan ik mij het brullen wel voorstellen. 😉

    Like

    • Dit is weer een interessante opmerking van je 🙂 , kan ik wel eens een blog over maken. Ze brulde omdat ze werd gescheiden van de koppel en ze zelf niet meer mocht bepalen hoe vaak ze naar de melkrobot mocht, en dat zinde haar niet. Niet zozeer het andere rantsoen.

      Like

  7. En logisch dat ze het er niet mee eens is
    Zij krijgt een ander rantsoen dat misschien wel minder lekker is.

    Like

    • Ze brulde omdat ze werd gescheiden van de koppel en ze zelf niet meer mocht bepalen hoe vaak ze naar de melkrobot mocht, en dat zinde haar niet. Niet zozeer het andere rantsoen. Koeien houden niet van veranderingen, ze houden vooral van rust en regelmaat. 😉

      Like

  8. Ja,daar houden ze van regelmaat en rust,ik heb achter mij een veehandelaar die koeien in de zomer vet weid,had een keer de radio aan bij het werken in de tuin,begon er een koe te loeien,die was vast altijd gemolken in een melkstal waar de boer de radio aan had.

    Like

  9. Jaaaaah die verontwaardigde blik in haar ogen!!
    En nog wel voor haar eigen bestwil 😉

    Like

Geef een reactie

