Over koetjes en kalfjes

Voorkomen hittestress

8 reacties

Via verschillende kanalen krijg ik vragen of onze koeien ook last hebben van de warmte. Nee, koeien houden helemaal niet van zomerse temperaturen. We hebben alle deuren in de stallen losgezet, de ventilatoren draaien op volle toeren. Ventilatoren zorgen voor luchtverplaatsing, en daardoor voor verkoeling. Gelukkig waait het momenteel op het platteland, ook dat zorgt voor luchtverplaatsing in de stallen.hittestress voorkomen (4)hittestress voorkomen (2)We zorgen ervoor dat koeien goed blijven eten en drinken. We houden ze extra goed in de gaten en zijn alert op hittestress.hittestress voorkomen (3)hittestress voorkomen (1)Een koe met hittestress kan haar warmte niet kwijt. Ze gaat sneller ademhalen en hijgen, ze voelt zich niet lekker. Als je koeien weidt, kun je ze op dit moment beter ’s nachts weiden en overdag in de stal houden.

Daarnaast zorgen we dat de ligplaatsen goed schoon en droog zijn, want hoge temperaturen en vocht zijn ideale omstandigheden voor een explosie aan bacteriën. Sommige bacteriën kunnen weer uierontsteking veroorzaken. We lopen momenteel extra controlerondes door de stal om mogelijke problemen voor te zijn.

8 thoughts on “Voorkomen hittestress

  1. Om zelf even in de koelte te zijn, heb ik in de eerste helft van de middag een ritje gemaakt met de airco lekker aan. Koeien in de wei, die ook maar een beetje schaduw van bomen hebben, liggen daar ook zoveel mogelijk in, zag ik. Maar ik zag onderweg toch ook nogal wat koeien die alleen in de volle brandende zon kunnen staan zonder enige schaduw.
    Onderweg heb ik een tijdje in de schaduw aan de waterkant gezeten, dat leverde ondanks de wind geen greintje verkoeling. Alleen in het water lijkt vandaag verkoeling te vinden te zijn. En in de auto natuurlijk, maar dan wel met de airco vol aan.
    In huis is de temperatuur ondanks alle voorzorgsmaatregelen intussen ook opgelopen tot 25 graden. daar moet de ventilator nu het idee van verkoeling brengen. Op naar een flinke verkoelende bui, wat mij betreft.

    Like

  2. Oh ik wilde al vanuit mijn ondeskundigheid iets roepen over sproeiers, maar dat moet dus juist niet vanwege de hygiene. Gelukkig weten jullie precies hoe jullie het de koeien zo aangenaam mogelijk kunnen maken.

    Like

    • Klopt wel hoor! Als een koe te veel last heeft van de warmte, krijgt ze een koude douche om af te koelen. Gelukkig komt dat niet vaak voor, maar we houden het met deze temperaturen extra in de gaten.

      Like

  3. Dit extreme weer moet niet al te lang duren, zeker niet voor de dieren.
    Nog een paar dagen volhouden.

    Like

  4. Waarom krijg ik van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (die mij terugbelt na een melding van 144) te horen dat als koeien genoeg water hebben ze prima tegen de zon kunnen? Gebrek aan kennis bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit? In elk geval mag het wettelijk allemaal… de wet zou moeten worden aangepast!

    Like

    • Dat is een uitstekend antwoord van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit!!! Koeien kunnen ook prima tegen zonlicht en met voldoende water in de buurt is er niets aan de hand.

      Like

  5. De afgelopen weken heb ik weinig t.v. gekeken toevallig heb ik dit filmpje op RTV Oost wel gezien.
    Mijn zwager heeft sprinklers aangebracht op de kuikenstallen. Sowieso waren het ook voor hen spannende tijden.
    Onze kalkoen zat ook te hijgen met de snavel open, ondanks dat ze hun gedeelte schaduwrijk is. Ik heb daar ook meerdere malen gesproeid. Ik ben dus aan het boeren in het klein. 😉

    Like

Geef een reactie

