Over koetjes en kalfjes

Koeien in de stad

7 reacties

Ik weet nu wat de functie ooit was van de oude gebouwen uit de blog Koedijkje – een aanvulling volgt verderop in de tekst -, maar nog niet wat de achtergrond van de straatnaam is.Koedijkje CoevordenIk vroeg het vorige week aan de stadsgids. Hij verzorgt regelmatig stadswandelingen. Hij wist het niet. Vervolgens vroeg ik het aan de man die sinds jaar en dag suppoost is in het Stedelijk Museum in de stad. ‘Ach wicht‘, zei hij tegen me, ‘Ik zal het je vertellen’. Ik kreeg een heel enthousiast verhaal en allerlei anekdotes te horen. In het kort komt het hier op neer. De stad is een voormalige vestingstad. De vorm is vanuit de lucht nog goed te zien – de afbeeldingen heb ik van internet geplukt.1672coevordenmaps coevordenIn de stad waren – net als in andere (vestiging)steden – ooit stadsboerderijen. Stadsboerderijen, dat had ik me niet gerealiseerd. Ik weet duidelijk te weinig van geschiedenis. De vestinggronden, waar de koeien op weidden, lagen buiten de stad. Als de koeien naar de vestinggronden gingen, mochten ze niet door de hoofdstraten worden gedreven, maar via achterafsteegjes: via het Koedijkje. Dat is de verklaring van de straatnaam.Koedijkje 2009 (2)De suppoost vertelde me dat in de rechter oude loods ooit een wasserij was gevestigd, in de linker een klompenfabriekje – later had het dienst gedaan als verkoophal van een kerk. Zo ziet het Koedijkje er tegenwoordig uit, met rechts het beeld De Gaslantaarnaansteker van Jan Krikke. Dit kunstwerk kwam al eens voorbij in de blog Aardgas uit 2009.Koedijkje 2015 (2)Koedijkje 2015 (1)De suppoost wees me ook op de Koesteeg – deze steeg kende ik niet bij naam.Koesteeg (4) Deze steeg had ooit dezelfde functie. En zo ziet tegenwoordig de Koesteeg eruit.Koesteeg (1)En vanuit de andere kant – met aan de rechterkant een kaalslag:Koesteeg (2)Koesteeg (3)Er is in de stad het nodige afgebroken en vooral in de jaren tachtig en negentig vorige eeuw herbouwd met fantasieloze appartementencomplexen. Gelukkig is er tegenwoordig iets meer waardering voor de geschiedenis van de stad, en zie je dat nieuwe appartementen een aan het stadsbeeld aangepast uiterlijk krijgen. In de stad zijn hier en daar restanten van het oude boerenleven terug te vinden, dat is te lezen in het artikel: Overblijfsel van eeuwenoud boerenleven. Voor mij is het interessante informatie: boeren en koeien in de stad. Ik kijk nu met andere ogen naar het stadsbeeld.

7 thoughts on “Koeien in de stad

  1. Toen ik in Friesland kwam wonen, keek ik mijn ogen uit, want in mijn eerste woonplaats was nog steeds een (stads)dorpsboerderij. Vele jaren later is de boer verhuisd. Maar het was apart om middenin (stedelijke)dorpse bouw een boerderij met dieren te zien.

    Like

  2. Bedankt voor de interessante uitleg

    Like

  3. Mooi om zulke informatie te krijgen over je woonomgeving, de stad gaat meer voor je leven en het verleden wordt tastbaarder. Ik prijs mij hier gelukkig met onze onvolprezen Groninganus die altijd weer interessante geschiedenissen uit stad en omgeving opdiept, jij moet er zelf achteraan.

    Like

  4. Ja die kennen we hier in Borger ook nog. En wat denk je van de schapendrift!

    Like

  5. En zo leer je iedere dag weer wat.
    Het verhaal van boerderijen in de stad hoorden wij tijdens onze rondvaart door Zutphen.
    Jammer dat er zoveel verloren is gegaan van het oude stadsbeeld.
    De foto’s van Coevorden geven niet een dusdanig beeld dat ik denk: “ik moet morgen naar Coevorden toe, voor een rondwandeling”. De bibliotheek aldaar die wil ik wel een keer met eigen ogen zien. 🙂

    Like

  6. Pingback: Koedijkje (vervolg) | Over koetjes en kalfjes

Geef een reactie

