Over koetjes en kalfjes

Koedijkje

10 reacties

In 2009 maakte ik de blog Aardgas. Toen ik voor dit blog in de stad was, kwam ik langs het Koedijkje.Koedijkje CoevordenEn aan het Koedijkje zag ik deze twee oude vervallen schuren staan.Koedijkje 2009 (2)Koedijkje 2009Zo zien de panden er op Streetview uit – met de foutieve straatnaam Koeweg. (Streetview loopt jaren achter).Koedijkje oud mapsDe straatnaam en de oude schuren maakten me nieuwsgierig. Ik neusde in de plaatselijke bibliotheek in de boeken, maar ik kon er jammer genoeg niets over vinden. Wat was ooit de funtie van deze twee schuren? In oktober 2014 stond in de huis-aan-huiskrant een artikel over dit woonhuis en schuren. In de twee loodsen was ooit wasserij De Nijverheid gevestigd. (Update: in de rechter loods zat ooit een wasserij, in de linker loods een klompenfabriekje). De zoon van de huidige bewoners is architect en hij heeft er een woonhuis (de voormalige loodsen) en kantoorpand (het voormalige woonhuis) van gemaakt. Toen ik pas geleden voor de blog Stolpersteine in de stad was, ben ik langs het vernieuwde pand gegaan. En dit is er van gemaakt.Koedijkje  schuren (1)Koedijkje  schuren (2)In de doorloop tussen het woon- en werkgedeelte zie je in het spiegelglas een tegenoverliggend appartementencomplex.Koedijkje oud en nieuw (1)Koedijkje oud en nieuw (2)Ik vind het mooi uitgevoerd, de sfeer is behouden, veel details uit de oude loodsen zie ik in de nieuwbouw terug: een aanwinst in de binnenstad (excuses voor de lensvertekening).Koedijkje 2015

10 thoughts on “Koedijkje

  1. Die heeft er met veel respect aangewerkt en ik vind het prachtig.

    Like

  2. Mooi gedaan en mooi dat oude panden zo behouden blijven en andere bestemming krijgen

    Like

  3. Het kan dus wel …
    Alleen zo jammer dat dergelijke oude panden meestal met de grond gelijk worden gemaakt ten koste van zielloze nieuwbouw.

    Like

  4. Hele mooie panden.

    Ik kon het niet laten om de foto’s even door een bewerkingsprogramma te gooien: http://postimg.org/gallery/2ulgxp0p0/90a8b1de/

    Like

    • Dank je wel voor de moeite! Ik weet in m’n nieuwe fotobewerkingsprogramma nog niet alle mogelijkheden te vinden. Ik erger me altijd aan die omvallende gebouwen- veroorzaakt door lensvertekening… .

      Like

      • Voor het geval je een engelstalig programma gebruikt zoals ik, dit effect heet pincusion. Ik zie dat ik de 2e foto zelfs iets overgerorrigeerd heb. Ik gebruik ACDsee en ken het nu na 10 jaar wel zo ongeveer, maar af en toe klungel ik nog een beetje. Er is een gratis versie voor wie dat wil gebruiken (zelf doe ik het al jaren met een professionele versie al ben ik echt een amateur)

        Like

  5. Met veel liefde gerenoveerd. De originele bouw is niet veel aangetast. Prachtige aanwinst voor de stad.

    Like

  6. Inderdaad erg mooi geworden. Zie je niet vaak bij een renovatie.

    Like

  7. Ze hebben de panden mooi gerenoveerd. Handig dat je nog de oude foto’s in het archief had. Zo zie je maar weer hoe waardevol een archief kan zijn.
    De dakkapel vind ik te groot in verhouding van het pand. Maar dat zal wel een architectonisch verantwoord kunststuk zijn.

    Like

  8. Prachtig gerenoveerd met respect voor de historie van het gebouw

    Like

Geef een reactie

