Over koetjes en kalfjes

Stolpersteine

6 reacties

Dodenherdenking. Vanavond om 20 uur is het twee minuten stil.

“Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.” (Via)

In de stad is ooit een Joodse gemeenschap geweest. Van de 139 Joodse inwoners die de stad begin 1942 nog telde overleven slechts 14 de oorlog. Lees meer over de Joodse gemeenschap in de stad onder deze link.synagoge (4)De voormalige synagoge, met aan de linker muur een gedenkteken.synagoge (2)synagoge (1)IMG_2983synagoge (3)Ik was in de stad op zoek naar Stolpersteine.Stolpersteine zijn gedenktekens op het trottoir voor de huizen van mensen die door de nazi’s zijn verdreven, gedeporteerd, vermoord of tot zelfmoord gedreven zijn. Deze Stolpersteine of struikelstenen herinneren onder andere aan Joden, Sinti en Roma, politieke gevangenen, homoseksuelen, Jehova’s getuigen en gehandicapten.” Ik wist in welke straten ik ze kon vinden. Ik moest wel even zoeken, omdat ik niet precies wist waar ze lagen. De onderste drie Stolpersteine zijn vorige week gelegd en omdat er rozen bij lagen, vond ik ze.Stolpersteine Sallandsestraat Coevorden (2)Stolpersteine Sallandsestraat Coevorden (3)Stolpersteine Sallandsestraat Coevorden (4)Stolpersteine, kleine gedenktekens om even bij stil te staan.Stolpersteine Sallandsestraat Coevorden (1)

6 thoughts on “Stolpersteine

  1. Je komt ze steeds vaker tegen in de diverse steden. Ze mochten wat mij betreft wel wat opvallender zijn.

    Like

  2. Ik vind dat oog met een traan in de muur zo ontroerend! Eenvoudig, maar het raakt je enorm. Ik vind de Stolpersteine
    ook heel bijzonder, maar ik denk niet dat het bij de Joodse gemeenschap past om ze opvallender te maken , of te versieren . Meestal zijn zij vrij onopvallend , maar wat er met hen gebeurd is mogen we NOOIT vergeten (en alle andere slachtoffers natuurlijk!)

    Like

  3. Mooie bescheiden gedenktekens, die ‘Stolpersteine’, maar ze vallen dusdanig weinig op, dat er nauwelijks bij valt stil te staan. We hebben hier in Drachten wel een Joods Monument, maar dergelijke ‘stroffelstiennen’ hebben we hier (nog) niet, voor zover ik weet.
    Maar ook hier staan we vanavond weer twee minuten stil.

    Like

  4. Het gaat om respect en niet vergeten Voor alle mensen die in die ellendige oorlog hun leven verloren.

    Like

  5. Mooie kleine monumentjes, waar je bijna over struikelt

    Like

  6. Een herkenbaar onderwerp. Steeds meer steden volgen dit goede voorbeeld. In Steenwijk zijn 51 stenen geplaatst. Een paar jaar geleden las ik het boek”De struikelstenen van Heidelberg”. Een confronterend boek. Het boek is geschreven door een kennis van ons.
    Ik had gisteravond late dienst. Tijdens de evaluatie met de student zijn zij en ik 2 minuten stil geweest. Een aparte setting.

    Like

Geef een reactie

