Over koetjes en kalfjes

Discovery (vervolg)

10 reacties

Op de blog Discovery vroeg Ina: ‘Hoe reageren de koeien eigenlijk op dat nieuwe ding?’ Ik antwoordde dat ik er een blog over zou schrijven. Een dag later gaf Jan K. alias Afanja het antwoord op haar vraag, en ik leen maar wat graag zijn woorden, het scheelt mij bedenken van een tekst ;-).Lely Discovery‘Ik schat zo in, dat de koeien in eerste instantie eens heel voorzichtig één voor één aan die noviteit hebben staan snuffelen, en dat ze vervolgens op schrikachtige wijze tot op veilige afstand terugdeinsden op het moment dat het apparaat in beweging kwam …;-). Na niet al te lange tijd zullen ze er waarschijnlijk niet eens meer naar hebben op- of omgekeken.’ Zo gaat het inderdaad als een mestrobot goed geïnstalleerd is. Wij hebben echter ook een andere ervaring.

Toen wij voorjaar 2007 onze eerste Lely melkrobot kochten, kochten we ook een Lely Discovery mestrobot. Op de melkrobot zat een levertijd van een maand of acht, dat gaf ons de gelegenheid om de ligplaatsen van de melkkoeien te renoveren en andere voorbereidingen te treffen voor de komst van de melkrobot. De Discovery mestrobot kon direct geplaatst worden. Aldus geschiedde. Er werd 1 ronde geprogrammeerd en voor de rest moesten we het zelf maar uitzoeken. Dat ging dus helemaal mis. De mestrobot liep een keer een ronde door de stal terwijl de koeien vaststonden in het voerhek. De mestrobot is een loodzwaar apparaat en gaat niet aan de kant als het een route rijdt. Onze koe Olga 590 is er toen zo bang voor geworden, zodra ze het piepje van de mestrobot hoorde – de mestrobot piept tijdens een schuifronde – raakte ze helemaal in paniek. En 1 koe in paniek veroorzaakt bij bijna alle koeien paniek. Het was al snel: òf de koe weg òf het ding eruit. Die keus was niet zo moeilijk: een goede koe verkopen we niet, we hebben de mestrobot verkocht. In december 2012 hebben we Olga 590 in laten slapen. Een jaar later hebben we weer een nieuwe mestrobot gekocht. De routes en de tijden zijn nu goed geprogrammeerd, de koeien raakten er snel aan gewend. In beide koeienstallen hebben nu naar volle tevredenheid een Lely Discovery mestrobot.

10 thoughts on “Discovery (vervolg)

  1. koeien zijn aarts nieuwsgierige meiden , maar als het er op aan komt heldinnen op sokken.
    Sneu wel dat een koe er zoo erg van in de stress kan schieten zeg ! Dat is toch niet de bedoeling.

    Like

  2. Helder en duidelijk
    En wat weet die Jan toch veel 😉

    Ps onze afspraak vergeet ik niet
    Juiste moment ff vinden

    Like

  3. Fijn dat de koeien er nu niet meer van schrikken. Het scheelt jullie een hoop werk.

    Like

  4. Fijn te horen dat de robots nu veel beter zijn afgestemd en dus een uitstekende hulp zijn op de bioerderij

    Like

  5. Mooi blog weer! En zo herkenbaar. Hier rijdt precies dezelfde rond, de koeien zijn er helemaal aan gewend. Probleem ben ik echter zelf: als ik niet oppas bij het schoonmaken van de ligboxen, word ik zélf ‘aangereden’! Als ik niet letterlijk in beeld ben van het oog van onze ‘Disco’, rijdt hij mij ondersteboven. Gelukkig heeft hij wel een piepert aan boord, zodat ik hem kan hóren. Maar ja, soms mis ik die piepies 🙂

    Like

  6. Ja laat dat schrijven maar aan Jan over, dat kan hij als de beste. Onder het mom: “Beter goed gejat dan slecht verzonnen”, moet dat kunnen. 😉
    Ze hebben dus wel verbeteringen aangebracht aan de robot en zo gaan de ontwikkelingen steeds door. Ik kan me voorstellen dat jullie nieuwere melkrobot ook verbeterd is ten opzichte van de eerdere.
    Ik las net de reactie bij Florina. De piep moet niet te hoog zijn want dan komen de ouderen in de problemen. De doofheid begint meestal het eerste bij de hoge tonen.

    Like

  7. Leuk dat je mijn foto’s spotte op het NOS-Journaal, maar sinds 1 januari zetten ze daar ook de naam bij. En ik was de eerste, dus leuk! Ik heb een tijdje niet gereageerd op alle blogs en als ik dan even snel door jouw blogs heen scroll dan is er nog al wat veranderd op jullie bedrijf. Kijk dat nog eens op mijn gemak terug met hier en daar een reactie.
    Groetjes en natuurlijk veel succes met het bedrijf!

    Like

  8. Zo zie je maar weer dat er aan wal ook best goede stuurlui staan 😉 of in dit geval in de stad mensen met boerenverstand. Fijn dat het nu gesmeerd loopt met de robot.

    Like

  9. Wat een verhaal! Hoop maar dat menig besteller hier vooraf kennis over heeft vergaard

    Like

  10. Goh … en dat terwijl ik nog nooit zo’n mestrobot in actie heb gezien … 😉

    Like

Geef een reactie

