Over koetjes en kalfjes

Details in de nieuwe stal

16 reacties

 

De zijkant van het nieuwe gedeelte van de stal is open. Er is vogelgaas voor gespannen, omdat we vreselijk veel overlast hebben van spreeuwen.SAM_1075SAM_1074Voor het vogelgaas hangt een rolgordijn. Bij koud weer is het gordijn dicht.rolgotdijn stalBij mooi weer kan het gordijn open. Op een zonnige zaterdagmiddag heb ik dat uitgeprobeerd.SAM_1298SAM_1301SAM_1299De koeien kunnen lekker naar buiten kijken. In deze stal is het mogelijk om te weiden – er ligt weiland rondom, al staat weiden voorlopig niet op het programma. Maar je weet maar nooit welke regelgeving ons nog te wachten staat. In de andere stal is weiden sowieso logistiek niet mogelijk. Wat ik nog niet snap: het gordijn is aan de buiten- en binnenkant grijs, maar als er daglicht op valt, is het aan de binnenkant… wit! Rarara.SAM_1397SAM_1400SAM_1395Als we naar de melkrobotruimte lopen, komen we altijd langs deze muur.de nieuwe stalRechts naast de deur zie je twee oude tegeltjes – een idee van meneer de boer. Ze zijn afkomstig uit zijn geboortehuis – boerderij de Ekkelenkamp in Overijssel. De boerderij is afgebroken.in-de-tuinOp de twee tegeltjes staan koeien afgebeeld.verbouw jongveestal naar melkkoeienstal 2014 (26)Het is een klein eerbetoon aan al onze voorgangers die er voor hebben gezorgd dat wij boer en boerin konden worden. Het is een herinnering aan de oorsprong van ons melkveebedrijf: hier kom ik weg! Hiermee komt een eind aan de bouwactiviteiten in het afgelopen jaar. De bouw is vlot verlopen en voor het winterweer invalt is de stal klaar. Zo langzamerhand pakken we de draad van ons normale dagelijkse werk weer op. Geen busjes met werklui meer op het erf, ik hoef niet meer kannen vol koffie te zetten en… er schalt geen RadioNL meer over het erf ;-). We willen iedereen bedanken die op wat voor manier dan ook heeft meegedacht en meegewerkt aan de bouw: de koeien en wij zijn erg tevreden over het eindresultaat!

16 thoughts on “Details in de nieuwe stal

  1. Mooi hoor, gefeliciteerd en de vlag kan uit.

    Like

  2. Ik vond het interessant om dit te volgen. Het eindresultaat ziet er goed uit.

    Like

  3. Prachtig Hendrika en wil u en mijnheer de bozer ook van harte feliciteren met het resultaat.

    Like

  4. Jullie bedrijf is prachtig uitgebreid. De koeien zullen vast heel tevreden zijn met de nieuwe stal en het uitzicht dat ze hebben, zodat ze jullie daar vast wel voor zullen belonen.

    Like

  5. Proficiat. Het ziet er goed uit en wat een mooie tegeltjes. Goeie plek om ze op te hangen.

    Like

  6. Het moet jullie na een half jaar bijna vreemd aankomen om weer in alle (betrekkelijke) rust samen met de koeien en het kleinvee op de en rond de boerderij te zijn, lijkt me zo. Wat zullen jullie genieten … 🙂
    En de koeien niet minder, denk ik, want die zijn er ook op vooruit gegaan met het uitzicht naar buiten vanuit de nieuwe stal.
    Mijn complimenten aan meneer de boer m.b.t. het idee van die tegeltjes. En felicitaties voor jullie beiden met het behaalde resultaat!

    Like

  7. Wat een prachtige verslagen en foto’s hendrika !!! mijn complimenten,. Fijn dat de bouw nu klaar is , op naar een volgend project ??? Een goede boer zit nooit stil he ??Ik vind die tegeltjes zoooooooo ontzettend mooi , ontroerend dat ze op die plek hangen , en de herinnering aan de oorsprong .
    Er zullen misschien dit jaar nog wel een paar leuke blogs van jou verschijnen, maar ik wens jullie alvast Fijne Feestdagen , en alle goeds voor 2015 Proost op je mooie bedrijf en op de leuke blogs en foto’s van jou !
    Hartelijke groet , Heleen

    Like

  8. Mooi. Dat muurtje verdient wel een speciaal verfje, Delftsblauw misschien?

    Like

  9. Het zal wel even wennen zijn, zo stil op het erf.
    Het idee van de tegeltjes vind ik een gouden idee. Een waardig eerbetoon aan de voorouders. Konden ze nog maar even komen kijken hoe het is geworden.

    Like

  10. Prachtig geworden , ook de verbimding tussen vroeger en nieuw

    Like

  11. Leuk blog; eerste bezoek.
    Boxen zijn trouwens ruim opgezet zeg. Gaan ze niet per ongeluk te ver/scheef?

    Like

    • Door de gekartelde schoftboom staat een koe recht in de box, voorin de box ligt een knieboom. De koeien liggen kaarsrecht in de boxen. De boxen staan op 1.13 m, dat is niet te ruim.

      Like

  12. lekker licht zo die gordijnen die (nu nog) wit zijn van binnen 🙂
    Veel geluk met jullie nieuwe stal, ziet er allemaal mooi uit met oog voor detail 😉

    Like

  13. Voor het detail met de twee tegels smelt ik. Een ode aan de voorouders en het respect voor de de historie. Prachtig!

    Like

  14. Leuk Hendrika !
    Ik zit weer eens je blog na te lezen. Altijd leuk en meestal neem ik er een aantal tegelijk.
    Ja, kan me heel goed voorstellen dat je het ook wel goed vindt dat het nu klaar is..
    Houden jullie nog een open dag ? Of, ha, dat is natuurlijk al lang geweest…
    Wat ik me wel afvroeg “boerderij Ekkelkamp” dat klinkt hier heel bekend !!! Uit deze (onze) streek?
    Hartelijke groeten en, al is het wat laat, veel succes met jullie nieuwe stal!

    Like

  15. …sorry ik zei Ekkelkamp, het is natuurlijk Ekkelenkamp. In het dialect zeggen we hier Ekkelkamp.. Er wonen hier nog verschillende…

    Like

Geef een reactie

