Over koetjes en kalfjes

Voortdurend in beweging

5 reacties

1M’n 10 jaar(!) oude pc heeft het begeven. Het laatste jaar begon ‘ie af en toe te protesteren, de laatste maanden te brommen en te piepen. Zoete woordjes hielpen niet meer. Op een dag stopte hij er helemaal mee. Toen zat ik een paar weken zonder pc – inmiddels heb ik een nieuwe pc met een ander besturingssysteem en een ander fotobewerkingsprogramma, het is even wennen. Een periode zonder pc kwam me eigenlijk wel goed uit, want op de boerderij is het vrij druk. De vijfde snede gras zit in de bult, vorige week is het eerste deel van de maïs geoogst.maïs 2014Omdat we dit voorjaar in de omgeving veel wateroverlast hadden, is een deel van de maïs veel later gezaaid dan normaal. Deze laat gezaaide maïs is nog niet rijp en staat nog op het land. En er vonden een paar geboortegolfjes plaats. Alle kalverhokjes raakten bezet, en zo kon het gebeuren dat er tijdelijk twee kalfjes in een eenlingbox zaten.geboortegolfHet bovenste egaalbruine kalf is een kruisling Roodbont HF x Brown Swiss. Het is een stiertje. We krijgen de laatste weken jammer genoeg allemaal stiertjes uit onze betere koeien. Om ruimte in de hokken te creëren, moeten alle dieren regelmatig verhuizen. Stiertjes verlaten na 14 dagen het bedrijf, de grotere kalveren gaan naar de jongveestal:veeverhuiswagenDe kalfjes uit de eenlngboxen verhuizen naar het strohok:kalverhokNieuwe kalfjes komen, koeien verlaten het bedrijf: alles is voortdurend in beweging.

5 thoughts on “Voortdurend in beweging

  1. Mooi, ik ben weer even op de hoogte van de bewegingen, verplaatsingen en verhuizingen.

    Voor mij wordt het tijd om het een en ander op te ruimen.
    In de winter leef ik toch meer binnen.

    Vrolijke vakantiegroet,

    Like

  2. Als er veel beweging is op het bedrijf gaat het goed.Nu maar hopen dat er minder stiertjes geboren worden.

    Like

  3. Er is altijd genoeg leven en te doen op een boerderij. Je hoeft je niet te vervelen.
    Hopelijk komt de laat gezaaide mais ook goed van het land af terwijl de akker nog droog is.

    Like

  4. Ik miste jouw berichtjes al, maar ging er inderdaad vanuit dat je druk was met andere zaken .
    Goed om weer van je te horen .

    Like

  5. Als een pc het 10 jaar vol weet te houden, dan heb je niks te mopperen, die heeft je omgerekend per dag tenslotte niet zo gek veel gekost. Maar ik ben blij dat je nu weer volop kunt bloggen, als de andere werkzaamheden het toelaten.
    Hopelijk lukt het om ook de rest van de maïs goed van het land te halen.
    Wat die verhuizing van het jongvee betreft: ik krijg sterk het idee dat ze het daar niet allemaal mee eens zijn, want volgens mij zijn er 1 of 2 dwarskoppen die de andere kant op willen … 😉
    Goed weekend verder!

    Like

Geef een reactie

