Over koetjes en kalfjes

Hooien

13 reacties

Een klein deel van ons grasland ligt in agrarisch natuurbeheer – maaidatum 15 juni en 1 juli. Dit natuurbeheergras is ingekuild en van een deel hebben we hooi gemaakt. Dit natuurbeheerhooi laten we persen in grote rechthoekige balen.grote hooibalen grote hooibalen (1)Deze balen wegen ongeveer 300 kg. Ze zijn handmatig niet te tillen en om ze te verplaatsen van het land naar de opslag gebruik je een balenklem en trekker. We gebruiken dit natuurbeheerhooi als structuuraanvulling in het rantsoen voor de koeien. Een koe is een herkauwer en structuur in het voer zorgt voor een goed herkauwproces. Afgelopen week hebben we weer gehooid. Dit hooi komt van een perceel grasland met klaver. Dit hooi gaan we gebruiken voor de kalveren en het is altijd handig als je extra lekker hooi hebt voor een zieke koe. Dit hooi hebben we laten persen in kleine balen.hooienEen kleine baal weegt een kilo of 20 – er gaan ongeveer 15 kleine balen in 1 grote baal. Het ophalen van deze kleine balen is nog ‘ouderwets’ handwerk. De een gooit ze met het grootste gemak op de wagen – is zeker net als Obelix als kind in een ketel met toverdrank gevallen 😉 :hooien (1)hooien (2)de ander gebruikt een hooivork:hooien (3)hooien (5)Dan heb je ook nog iemand nodig die de balen evenwichtig stapelt op de wagen:hooien (4)Het is zwaar werk en het was dan ook extra zweten in de hitte. En ik…? Ik stond er bij en ik keek er naar ;-).hooien (6)

13 thoughts on “Hooien

  1. Je man (?) lijkt wel een wielrenner met zijn bruine armen en witte ‘shirt’ *lol* Mooi gezicht hoor dat handwerk, ik mag er ook graag naar kijken 😉 Die kleine balen koop ik altijd voor mijn konijnen, veel verser en frisser én goedkoper dan wat je in de dierenspeciaalzaak koopt. De konijnen zijn er dol op mede ook doordat het lange sprieten zijn en niet gesneden zoals in de winkel.
    Jullie hooi heeft een mooie groen kleur!

    Like

  2. mjam zelfs ik krijg honger als ik naar die hooibalen kijk (????) Die koeien krijgen heerlijk eten.Dat hooi ruikt alleen al zo lekker !!
    Het maakt me altijd zo blij als ik mensen(vooral boeren) hoor praten hoe ze “hun dames ” verzorgen .
    Zo zijn dieren bedoeld ,daar ben ik van overtuigd , en dan is slacht toch niet zielig ??

    Like

  3. Mooie herinneringen uit mijn jeugd.
    Van veraf mocht ik hier graag naar kijken.
    Mijn hooikoorts maakte dat ik dan met grote doeken rondliep om het doorlopende water uit mijn neus en ogen op te vangen.

    Vriendelijke groet,

    Like

  4. Wat gezellig hooien op zo’n ouderwetse manier en een extraatje voor de dieren,die niet niet zullen versmaden

    Like

  5. Ha ja lekker kriebelig en stoffig dat met de hand laden en stapelen. Met afladen en in de schuur opslaan van die kleine baaltjes heb je toch hopelijk wel meegewerkt? 😉

    Like

  6. Nou ja evenwichtig? 😉 In mijn herinnering waren de balen keurig gestapeld op de kar. Ik hielp altijd met hooien bij de buren als kind, waarbij ik de tractor mocht besturen.
    Jullie hebben in ieder geval weer een mooie voorraad binnen.

    Like

  7. Mooi zomers beeld, ik kan er tegenwoordig ook van genieten. Als hulpje bij dergelijke activiteiten ontdekte ik bij een vriendin op het land dat ik hooikoorts had, ik wist niet hoe snel ik thuis moest komen en in een koud bad springen. Gelukkig vermindert hooikoorts in de loop der jaren.

    Like

  8. Mooie foto’s , deed me denken aan mijn jeugd. Wij meiden stonden boven op de wagen en hooizolder om de balen op hun plek te leggen. Mijn vader perstte ze niet te zwaar, zodat wij ze konden hanteren. Altijd makkelijk als de kinderen helpen voeren etc. We hadden al snel een balenklem op de trekker, en natuurlijk zat mijn broertje op de trekker . De taakverdeling was bij ons heel traditioneel vroeger

    Like

  9. Mooie reportage. Inderdaad jeugdherinneringen, werken bij de boer in de vakantie.
    Maar mijn rug zou dit nu niet meer aan kunnen:-)

    Like

  10. Ondanks de drukte vond ik dit altijd de mooiste en gezelligste tijd op de boerderij
    En dan die geur van het hooi…..heerlijk

    Like

  11. Ik vind het ook zo lekker ruiken al dat vers gemaaide gras. Ik fiets veel door het agrarisch gebied in de buurt en dit jaar lijkt het wel of ze altijd aan het maaien zijn. Het groeit dit jaar ook zo hard. Ook zie ik dan de verschillende manieren hoe het binnengehaald wordt.
    Een dankbaar onderwerp om te fotograferen, maar dat doe je zelf ook en laat de mannen lekker het zware werk doen.
    Groetjes

    Like

Geef een reactie

