Over koetjes en kalfjes

Een kunstwerk op het platteland: de onthulling

8 reacties

pollewopPrecies veertien dagen geleden – 5 juni – was de officiële onthulling van het kunstwerk op het platteland. Via een reactie op mijn weblog had ik een uitnodiging gekregen. M’n werkkleding – hoofddoek, vest, rok, schort, panty met ladder, geitenwollen sokken en klompen – verruilde ik voor een fleurige bloemetjesjurk. Hooggehakt en een feestelijke hoed op m’n permanentje en natuurlijk de onafscheidelijke Agfa Click in hand, en daar ging het heen. Er was een kleine groep genodigden en belangstellenden aanwezig.Driftplein GreenArtSpot (1)De voorzitter van Natuurkunst Drenthe, iemand van kunstenaarsgroep Observatorium en de directeur van het Drents Museum voerden het woord. Wat ze allemaal zeiden valt na te lezen op de blog Helderrood, Dagblad van het Noorden en de huis-aan-huiskrant.Driftplein GreenArtSpot (2)Driftplein GreenArtSpot (3)Driftplein GreenArtSpot (4)Vijf mensen – iemand van Dorpsbelangen, van de provincie, van Natuurkunst Drenthe, van het kunstenaarscollectief Observatorium en de uitvoerder – onthulden een informatiezuil bij het kunstwerk.Driftplein GreenArtSpot (5) Driftplein GreenArtSpot (6)Driftplein GreenArtSpot (7)Driftplein GreenArtSpot (8)Driftplein GreenArtSpot (9)Daarna was er muziek, een drankje en een hapje. Het feestje viel echter in het water. Het was guur weer, de harde wind stond pal op de locatie en het begon ook nog te regenen. Iedereen stond te blauwbekken van de kou en na de officiële onthulling zijn de meesten snel vertrokken.Driftplein GreenArtSpotWat vind ik van het kunstwerk? Het ontwerp vind ik mooi. De gekozen materialen – hout, staal, beton – passen bij het onderdeel wat ze voorstellen. Als geheel vind ik dat weer net iets minder, ik had liever het werk abstract gehouden. Het deel van staal valt uit de verte niet op, valt weg tegen de bomenrand. Ik kan me wel vinden in wat een journalist in een huis-aan-huiskrant schreef: het is mooi ambachtelijk gemaakt. Ik vond het in ieder geval bijzonder om de ‘geboorte‘ van het kunstwerk te volgen.

8 thoughts on “Een kunstwerk op het platteland: de onthulling

  1. Als ik het zo zie was je aardig overdressed met je jurkje, hoed en hakken *lol*
    Op jouw foto’s afgaande vind ik eigenlijk alleen het betonnen deel aardig om te zien.
    Inderdaad leuk dat je dit hebt kunnen volgen en daardoor wij ook!

    Like

  2. Een foto van van jouw feestelijke hoed zou het geheel helemaal compleet maken.
    Maar die foto zien we misschien in het volgende blog ???

    Vrolijke groet,

    Like

  3. ik hoop dat je er wel in mag klimmen?

    Like

  4. Hopelijk komen er geen vandalen langs want kunstwerken hoe dan ook zijn vaak geen lang leven beschoren.

    Like

  5. Hee, dat is tante Pollewop, daar.

    Like

  6. Je had je op je paasbest gekleed voor deze feestelijke onthulling.
    Het kunstwerk vind ik zeer geslaagd. Als we daar weer eens in de buurt fietsen, zal ik er zeker een kijkje nemen. Lijkt me leuk om daar doorkijkjes te fotograferen.

    Like

  7. Mooie inleiding, 😉 Toch heb ik nog een ander beeld van jou voor ogen, haha
    Leuk dat je er bij mocht zijn. Jammer dat het weer zo slecht was.
    De zuil is wel heel mooi, hopen dat deze goed weerbestendig is. De informatieborden bijvoorbeeld bij Blessebrugschans beginnen nu al af te bladderen.

    Like

Geef een reactie

