Over koetjes en kalfjes

Jonge scholeksters

5 reacties

De scholekster is een van de vele weidevogels die hier broedt. Scholeksters maken bij voorkeur hun nesten op bouwland. meneer de boer vond weken geleden bij het bewerken van een perceel maïsland een scholeksternest. Hij markeerde het nest. Vlak daarna kwam een medewerker van ons loonwerkbedrijf maïszaad zaaien (op 6 mei). Toen hij met de zaaimachine bij het nest was, heb ik voorzichtig de vier eieren uit het nest gehaald. Het nest was niet beschadigd. Op aanwijzigen van de medewerker vond ik het nest terug en ik heb de vier eieren weer in het nest gelegd. De volgende dag ging ik even kijken of alles nog goed lag. Er lagen vijf eieren in het nest. Dit is het nest op 15 mei:eieren scholekster (1)En dit op 27 mei:eieren scholekster (2)En dit op 1 juni:eieren scholeksterDe broedtijd is 25 – 27 dagen las ik op internet. Vier eieren zijn succesvol uitgebroed, het laatste ei is niet uitgekomen. Vanmiddag heb ik de markering weggehaald, het ei was koud. Ik zag de scholekster de laatste tijd ook niet meer op het nest – het nest was vanuit de woonkamer zichtbaar. Scholeksters kunnen enorm kabaal maken. Vanmorgen zag ik ze luid schetterend op het landscholeksters en iets later zenuwachtig op de weg lopen. Ze probeerden de jongen mee te lokken naar de overkant, naar het pas gemaaide grasland. Daar zijn lekkere hapjes te vinden. Het lukte ze niet om de jongen over te halen. Toevallig zag ik een van de vier kleintjes lopen. Meestal duiken ze weg als ze de alarmgeluiden van de ouders horen.jonge scholeksterDankzij de medewerking van de medewerker van ons loonwerkbedrijf is dit nest gespaard: H.B., bedankt!

5 thoughts on “Jonge scholeksters

  1. Wat mooi dat de loonwerker zo oplettend was.
    Mijn vader vertelde me ooit, dat hij ook een keer de eieren in zijn alpinopet deed om door te kunnen rijden in een rij bieten , die hij schoffelde. De scholekster bleef scheldend bij de eieren staan tot ze teruggelegd waren en mijn vader door reed. De rij daarna gemarkeerd, en later gekeken, ook deze eieren kwamen uit.

    Like

  2. Jullie zijn goed bezig daar!
    Leuk dat jonkie. 🙂

    Like

  3. Lijkt me toch leuk als je je zo dienstbaar kunt maken in de natuur.

    Like

  4. Mooi dat het nest gespaard is gebleven. En inderdaad, wat maken die vogels een herrie. Hier in de buurt hebben ze ook gebroed, maar dan niet op bouwland, maar op het dak van een appartementengebouw. Ze kunnen vreselijke tekeer gaan, zeker als er kraaien in de buurt zijn.

    Like

Geef een reactie

