Over koetjes en kalfjes

Doodziek

18 reacties

Ze is ziek, doodziek, onze koe Kompas Olga 895.Kompas Olga 895Een lelijke bacterie – E. coli – is een kwartier van haar uier binnengedrongen. (De uier is niet een groot voorraadvat voor melk, maar is verdeeld in vier delen (kwartieren). Lees meer over de bouw van de uier op Groen Kennisnet). Ze heeft colimastitis/coli-uierontsteking. Als een koe geïnfecteerd raakt door deze bacterie, kan ze in een paar uur tijd erg ziek worden. Onze koe stond vanmorgen te zwabberen op haar benen, had koude oren en een hard kwartier in haar uier. Er kwam waterige melk uit. We brachten haar naar de ziekenafdeling en belden de dierenartsenpraktijk. De dienstdoende dierenarts stelde ook de diagnose: colimastitis. Ze kreeg de nodige medicijnen toegediend, waaronder pijnstiller, ontstekingsremmer en een infuus in het zieke kwartier. Als je er vroeg genoeg bij bent, herstelt de koe, maar in het merendeel van de gevallen is in het zieke deel van de uier het klierweefsel verwoest, en komt uit dat deel geen melk meer. In het ergste geval gaat een koe dood. Dat is bij ons gelukkig nog nooit gebeurd. Vanmiddag stond de koe weer iets te eten en te drinken. De medicijnen moeten hun werk doen. We moeten afwachten hoe het verder met haar gaat. En raar maar waar, zoiets gebeurt altijd bij je betere koeien. Kompas Olga 895 is een goede melkkoe, ze heeft als vaars ruim 10.000 kg melk gegeven.

18 thoughts on “Doodziek

  1. Hopen dat ze goed herstelt! Sterkte ermee voor jullie en de koe.

    Like

  2. Och, het oogje, denken, zou ze dat doen? Ze voelt pijn en weet zelf niet wat er is. Hoop en wens dat het nu wat beter gaat!

    Like

  3. Altijd lastig om een dier zo ziek te zien bovendien hebben jullie ook een zakelijk belang. Hopelijk knapt ze gauw weer op, duimen maar!

    Like

  4. Ik herinner me uit mijn jeugd dat de koeien dan een penicilinnedrank kregen. Daar werden de flessen van de advocaat voor bewaard omdat die precies de goede maat hadden en een lekker wijde opening. Je kon dat dan goed gedoseerd voeren aan een koe. Zo klein als ik was mocht ik ook wel eens zo’n felgekleurd drankje geven.

    En ook bij ons waren het de betere koeien (met meer melk dus, maar ook met melk met hoge percentages) die vatbaar waren voor de ziekte. Niet dat mijn vader er bij mijn weten ooit een koe om verloren is, maar hij was er dan ook bijzonder alert op. Nu geleerd dat het e-coli is, dat wist ik niet. De verschijnselen weet ik nog wel. Ik had altijd innig medelijden met de zieke koeien en ging ze lekkere dingen brengen. En nu weet ik ook waarom mijn vader dat zo fijn vond: als ze weer gingen eten haalden ze het wel. Hopelijk Olga 895 ook.

    Like

  5. Wat een vervelend verhaal.
    Veel meer dan jullie sterkte wensen kan ik niet doen, bij deze dus!

    Like

  6. Arm beest! Fijn dat ze weer wat eet.Domme vraag: Kun je een koe verwennen door haar bv iets lekkers te geven?
    hartelijke groet en goede zondag.

    Like

    • Stel gerust je vraag, domme vragen bestaan niet. Ja, je kunt een koe verwennen door haar iets lekkers te geven. Ik heb haar – naast gewoon koeienvoer=een mix van kuilvoer en maïs, lekker geurend hooi gegeven. Daar nam ze voorzichtig een paar happen van. Als een koe niet eet en drinkt, weet je dat ze goed ziek is. En als ze weer eet en drinkt, weet je dat het de goede kant op gaat. Je probeert een ziek dier te paaien met extra smakelijk voer.

      Like

  7. Afgezien van dat het een goede koe is, ben je ook heel gek met je vee , dat kun je (ook tussen de regels door ) lezen . Sneu hoor als een dier ziek is. Zij kan niet even klagen of zeggen hoeveel pijn ze heeft ,tja en wat is dan verwennen ? Idd paaien dat ze weer gaat eten .Hopelijk knapt ze gauw op .

    Like

  8. Ik vond van de week een paar zakjes van de Havelter zuivelfabriek bij paperassen van mijn vader, die de boekhouding voor boeren verzorgde. In die zakjes zat het geld voor de boeren – ze stammen op zijn laatst uit de jaren zestig. Op een ervan staat de boodschap, dat een boer oppassen moest voor penicilline in de melk, omdat die stof de zuivelfabriek honderden guldens schade kon opleveren. Bestaat een soortgelijke waarschuwing tegen het leveren van melk met antibiotica nog steeds?

    Like

    • Ja, dat bestaat nog steeds, en wellicht zijn de kwaliteitseisen nog veel strenger dan vroeger. Eigenlijk wel een heel interessant onderwerp voor een blog. Misschien kom ik daar ooit een keer aan toe. Onder deze link – http://bit.ly/1hMvn7Y – paragraaf 6.6 Melkkwaliteitsstelsel lees je: Bacteriegroeiremmende stoffen (lees: antibiotica) kost de veehouder elke positieve leverantie: € 0,25 tot € 0,38 per kg. Iedere leverantie wordt hierop gecontroleerd.

      Like

  9. Een spannende tijd. De E coli dragen we allemaal bij ons in de darm en ook de koeien dragen die neem ik aan. De bacterie kan echter op een andere plaats veel schade toerichten. Zolang de antibiotica helpt is er hoop . Daphne Deckers was minder fortuinlijk met haar multiresistente E coli.
    Ik hoop dat het snel beter met haar gaat.
    Is er een verband tussen een goede melkkoe en het ontstaan van mastitis? Misschien dat haar uiers niet goed genoeg geleegd worden zoals bij mensen die dan ook eerder kans hebben op een mastitis?

    Like

  10. Zou een oorzaak kunnen zijn. Een koe kan ook verminderde weerstand hebben op de een of andere manier, en is dan extra gevoelig voor infecties. Daarnaast spelen omgevingsfactoren een rol. Ook al doe je er alles aan om het te voorkomen – zorgen voor schone en droge ligplaatsen – helemaal voorkomen kun je het niet. Gelukkig gebeurt het maar heel af en toe. En een hoge luchtvochtigheid, zoals laatst met de regen, zijn ook ‘gevaarlijke’ omstandigheden. Het is vaak een optelsom van, naar de exacte oorzaak gis je vaak. Maar als er iets is, is het vaak gevoelsmatig bij je betere koeien, dat komt het hardst aan… .

    Like

  11. Hoe is het nu met de patient Hendrika ?? Knapt ze al wat op ??

    Like

  12. Ik kan alleen maar hopen dat Olga gauw geneest want ook zieke dieren geven zorgen.

    Like

Geef een reactie

