Over koetjes en kalfjes

Nestvlieder

7 reacties

Vorige week wilde ik een markering bij een kievitsnest weghalen, het was echter te nat. De grond is nog steeds vrij nat, maar nu kon ik het nest met markering bereiken zonder in de modder weg te zakken. Een aantal kieviten vloog ongerust om me heen. In het gemarkeerde nest zag ik een jonge kievit.pulletje kievit mei 2014Een kievit is een nestvlieder. Zodra het kan, verlaat een pas uit het ei gekropen kievit het nest. Ik keek om me heen en zag in de volgende rij aardappelen nog een klein pulletje. Mooie schutkleuren, het kleine ding valt bijna niet op. Het kleintje was gewaarschuwd door het ouderpaar, en zat verscholen onder een aardappelplant.pulletje kievit mei 2014 (1)pulletje kievit mei 2014 (2)Vorig jaar heb ik van de weidevogelbeheerders geleerd: als je een kievitsnest vindt, groot kans dat er in de buurt meer nesten liggen. De ouderparen kunnen elkaar zo helpen bij het verjagen van roofvogels. Dat laatste verzin ik zelf, maar ik zie regelmatig meerdere kieviten op een indringer (vooral kraaiachtigen) jagen. Iets verderop lag een nest met 1 ei.kievitsnest met 1 eiWaarschijnlijk waren er meer pulletjes, daar heb ik niet naar gezocht. Ik wilde niet meer onrust veroorzaken dan nodig was.

7 thoughts on “Nestvlieder

  1. Wat zit de natuur toch prachtig in elkaar, die schutkleuren, het elkaar helpen….

    Like

  2. Prachtig, die kleine hulpeloze wezentjes. Zo klein heb ik ze nog nooit voor de lens gehad.

    Like

  3. Wat een mooie foto’s.Zo zag ik de kievitjes nog nooit.Bedankt Hendrika

    Like

  4. Wat zijn ze toch lief deze kleintjes . Nu maar hopen dat ze groot worden. Want o o die roofvogels , en andere roofdieren

    Like

  5. ahhh, net uitgekomen dus! prachtig en best wel uniek dat je zoiets tegen komt. Een halfuurtje later waren ze misschien al verder van het nest.

    Like

  6. Mooi gezicht. Knap dat je ze kon vinden en kon vastleggen. Verder ook een leerzaam logje.

    Like

  7. Ik hoop dat dit kuikentje volgend jaar ook weer vrolijk door jullie weiland loopt

    Like

Geef een reactie

