Over koetjes en kalfjes

Boerenopstand in Tubbergen (1971)

6 reacties

Gisteravond zond het tv-programma Andere tijden de documentaire Veldslag in Tubbergen uit. Dit stuk agrarische geschiedenis was nieuw voor mij.
“Woedende boeren strijden in 1971 met de rijkspolitie in de felste boerenopstand uit onze geschiedenis. Met brandbommen en giertank protesteren ze tegen de op handen zijnde ruilverkavelingsplannen en de ondemocratische stemprocedure die bij die plannen hoorde. De strijd wordt gewonnen maar het dorp blijft verdeeld achter.”  
Via uitzendig gemist is de documentaire alsnog te bekijken. (Met dank aan @TruusWijnen voor de attendering).

6 thoughts on “Boerenopstand in Tubbergen (1971)

  1. Andere Tijden mis ik vrijwel nooit, en dus heb ik gisteravond ook weer gekeken. Ik kon me die hele geschiedenis nog wel herinneren. Een mooi voorbeeld van centraal opgelegde regelingen en decreten rond zalen, die met een beetje goede wil veel beter op kleinschaliger niveau geregeld kunnen worden.
    Ik kijk er van op, dat dit voor jouw een nieuw hoofdstuk in de vaderlandse geschiedenis is. 🙂

    Like

  2. Weerstand tegen en gemopper over ruilverkaveling is van alle tijden. Het speelt nu ook weer in deze regio.

    Like

  3. Mensen die opkomen voor zichzelf,het is van alle tijden

    Like

  4. Op mijn kleine zwart-wit tv’tje dat ik op mijn kamer had en via de krant op het werk heb ik toch het een en ander meegekregen van deze opstand. Ruilverkaveling, vaak heel moeilijk.

    Like

Geef een reactie

