Over koetjes en kalfjes

Pileus

5 reacties

Vanavond zag ik pileus – een petje/kapje boven een wolk – ontstaan.pileus Ik heb snel de camera opgehaald, want het verschijnsel is soms zo weer voorbij. Pileuswolken kwamen al eens eerder op mijn weblog voorbij. De weerman van Omroep Flevoland legt uit hoe ze ontstaan. Beginfase:pileus (1)Pileus:pileus (2)pileus (3)Het is geen alledaags verschijnsel, maar zeldzaam is het ook weer niet. Je moet even weten waar en wanneer je ze kunt waarnemen.

5 thoughts on “Pileus

  1. Leuk en bijzonder
    dank je wel voor de info

    Like

  2. Leerzaam. Boffen dat je het zo mooi kon vastleggen.
    Twee weken geleden zag ik vanuit de rijdende auto een prachtige bijzon, geen camera bij me helaas.
    Jullie beroepsgroep kijkt vaak naar de lucht en de kennis over verschillende weerbeelden is volgens mij groot. Mijn vader kon dat vroeger ook zo goed het weer voorspellen. Mooi vind ik dat.

    Like

  3. Heel mooi geslaagde foto Hendrika en bedankt voor de info

    Like

  4. geweldig dat jij oog hebt voor dergelijke “natuurwondertjes “Ik geniet er altijd heel erg van , en ik vind het zo leuk dat je er mooie foto’s van maakt en informatie erbij zoekt ,you made my day Hendrika !

    Like

  5. Mooie serie, Hendrika.
    Je ziet ze inderdaad niet zo gek vaak in ons land, maar als je zo’n pileuskapje ziet ontstaan, dan is dat toch wel even een feestje. Ik heb bijna 2 jaar geleden een aardige serie van zo’n bui kunnen maken, waar ook een paar pileuskapjes in zaten. Da’s echt kicken op zo’n moment.

    Like

Geef een reactie

