Over koetjes en kalfjes

Selectie dochtergroepen NRM 2014

9 reacties

Op 27 en 28 juni a.s. vindt in Zwolle de NRM (Nationale Rundvee Manifestatie) plaats, een nationaal tweejaarlijks tweedaags koeiengebeuren. De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang. Op de zaterdag is de landelijke koeienkeuring, op de vrijdag presenteren KI-organisaties dochtergroepen. Een dochtergroep is een groep koeien, die op elkaar lijken en die dezelfde vader hebben. Selectiecommissies zoeken de koeien uit. Vandaag kwam een selectiecommissie van de organisatie CRV onze koe Kompas Olga 943 bekijken, ze is een dochter van de stier Kodak. Ze kreeg vanmorgen een wasbeurt.wasbeurt (1)wasbeurtRond 9 uur kwam de selectiecommissie van de stier Kodak. Ze bekeken de koe. Kompas Olga 943 is een mooie jonge vaars, ze geeft momenteel 42 kg melk per dag. Uit de opmerkingen van de selectiecommissie kon ik al opmaken dat ze voor de groep niet geschikt genoeg is. Ze moeten uit een grote groep koeien, die overal verspreidt staan in Nederland, tien koeien overhouden. Uit deze tien geselecteerde koeien zoekt de commissie een paar dagen voor de NRM zes koeien uit. Deze zes koeien mogen naar de NRM. Uiteindelijk mogen vijf koeien meedoen in de stierengroep, de selectie is daarom heel, heel streng.selectiecommissie stier KodakKompas Olga 943meneer de boer is vandaag ook op pad – en er zullen nog wel een aantal dagen volgen. Hij mag met een collega-melkveehouder een dochtergroep samenstellen van de stier Fidelity.

9 thoughts on “Selectie dochtergroepen NRM 2014

  1. Nou Kompas Olga ook al was je door de hoge heren niet goed gekeurd, je bent prachtig zoals je bent hoor !

    Like

  2. Het lijkt wel een heuse miss-verkiezing …
    En dat terwijl diverse vrouwen in mijn omgeving me altijd hebben voorgehouden dat echte schoonheid van binnen zit … 😉

    Like

  3. Misschien jammer dat ze niet uitverkoren is, maar wel zo rustig, denk ik.
    Ik heb geen verstand van koeien, maar ik vind haar er schitterend uitzien.

    Like

  4. Zit ik mij ineens af te vragen … Als er nu meer vrouwen in die selectiecommissie zouden zitten, zouden er dan wellicht ook andere koeien geseleceerd worden …?

    Like

    • Het zijn inderdaad vooral mannen in de koeienwereld, maar vrouwen zouden voor dit selectiewerk dezelfde koeien uitzoeken. In je eigen stal heb je waarschijnlijk andere voorkeuren, ik let veel op het karakter van een koe, bijv.: hoe groot is haar vluchtafstand.

      Like

  5. Ik vind haar zo een prachtige koe, maar ik ben geen kenner. Vroeger op het werk ging ik wel eens mee naar de rundveebeoordelingswedstrijden (aardig woord voor scrabble), maar dan wel voor het administratieve werk.
    Opvallend eigenlijk dat de bonte kleur steeds minder wordt of lijkt dat maar zo, want zie steeds meer wit.
    Groetjes

    Like

  6. Ik vind haar mooi genoeg.
    Jammer dat je er niet bij zit.

    Like

  7. Je moet ze zijn. Haha jij bent al goedgekeurd.

    Like

Geef een reactie

