Over koetjes en kalfjes

Kievitsbloemen

9 reacties

Afgelopen week ben ik op uitnodiging met een bevriende melkveehouder naar zijn kruidenrijk grasland geweest.kievitsbloemHij huurt deze bloemrijke weilanden. Het gebied staat bekend om de kievitsbloemen. De kievitsbloem (Fritillaria meleagris) is een beschermde plant en komt op een paar plaatsen voor: langs de Loire in Frankrijk, in het Zuid-Hollandse veenweidegebied en op verschillende plaatsen rond Zwolle en Hasselt. Ik voelde me als een kind in een speelgoedwinkel, ik kwam ogen te kort. Ik kan me uren vermaken in zo’n gebied. Ik ben jammer genoeg geen vogelaar, maar ik hoorde ook heel veel vogelgeluiden. Elders op internet was ik de kievitsbloem al weken tegengekomen, ik verwachtte dat ze bijna uitgebloeid zouden zijn, maar niets was minder waar: ze bloeiden volop!kievitsbloem (1)De kievitsbloem (Fritillaria meleagris) is een bolgewas uit de leliefamilie. De verspreiding van de wilde kievitsbloem gaat via de relatief grote zaden. Het zaad drijft over het water en verspreidt zich zo. Dit is ook de reden dat het belangrijk is dat het groeigebied jaarlijks of in ieder geval om de paar jaar overstroomt. De kievitsbloem doet er acht jaren over om in bloei te komen. Dat maakt de plant ook kwetsbaar.” (Via).
De kievitsbloem in knop:kievitsbloem (2)En bloeiend:kievitsbloem (6) kievitsbloem (3)De paarse is het meest voorkomend, heel af en toe zie je een witte variant, zonder het typische blokpatroon op de bloemblaadjes:kievitsbloem (5)De grond wordt niet bemest en het grasland maaien mag vanaf 15 juni (hooi). Hierdoor ontstaat verschraling van de grond en kan – o.a. – de kievitsbloem goed standhouden. Veel natuurliefhebbers zouden willen dat alle graslanden in Nederland er zo uit zouden zien, maar we kunnen de tijd en de melkveehouderij niet vijftig jaar – of meer – terugdraaien. Je haalt veel minder voer en met een veel lagere voederwaarde van zulke weilanden dan wat je in de huidige melkveehouderij nodig hebt. Daarmee wil ik niet zeggen dat je deze weilanden niet moet behouden, het zijn parels in het landschap. W.S.: ook langs deze weg duizendmaal dank dat ik al dit moois met eigen ogen mocht zien (ik kende de kievitsbloem alleen van plaatjes)! En met een laatste paarse kievitsbloem als uitsmijter wens ik iedereen plezierige paasdagen.kievitsbloem (4)

9 thoughts on “Kievitsbloemen

  1. Prachtige foto’s van prachtige bloemen!

    Ergens heb ik ooit iets opgevangen over de kleurstellingen, maar het fijne daarvan ben ik kwijt.
    Van vogels weet ik nog minder, maar dit inheemse bolgewasje is een van mijn favorieten.

    Vrolijke voorjaarsgroet,

    Like

  2. Wat een buitenkansje … en je hebt er duidelijk ten volle van geprofiteerd. Wat een mooi gezicht om zoveel van deze bijzondere bloemen bijeen te zien. Op de eerste twee foto’s lijkt het alsof je naar een van de blauwgraslandjes in het Weinterper Skar kijkt, alleen zijn het daar geen kievitsbloemen maar paars getinte brede orchissen. Fijn dat we op deze manier even mee mochten kijken. Op dergelijke contacten moet je zuinig zijn. 🙂
    Maak er mooie Paasdagen van!

    Like

  3. Nu ik het zie ben ik helemaal jaloers hoor!! Zo dicht bij mijn huis en toch verboden gebied voor me, wat mooi en zoveel!!! Ik zal toch eens connecties met mijn bijna achterburen aan gaan knopen 😉 Je hebt er prachtfoto’s gemaakt!

    Like

  4. ook hier jaloerse blikken . Ik heb gecultiveerde bolletjes in de tuin staan, maar ze bloeien nog niet . Mogelijk zijn ze opgevreten door muizen, mollen of ander ondergronds tuig.
    Prachtige foto’s hoor Hendrika .

    Like

  5. Mooi geheimzinnig bloempje. In de tuin zijn ze al uitgebloemd. Ik hoop dat er nog nieuwe te voorschijn komen

    Like

  6. Wat een schitterend veld. Daar kun je uren doorbrengen.
    Wij hebben ook een pol kievitsbloemen (geblokt en wit) in de tuin. Helaas, helaas, kon ik ze niet goed in de gaten houden de afgelopen tijd en nu zijn ze opgevreten door slakken. Volgend jaar beter opletten.

    Like

  7. Wat een geweldige kans was dit voor jou. Je waant je echt even in het paradijs.
    In het park waar ik wandelde met mijn moeder stonden ze ook volop, maar ik moet bekennen dat ik niet wist dat het zo’n bijzondere plant is. Dank voor dit mooie log.

    Like

Geef een reactie

