Over koetjes en kalfjes

Pulletje

7 reacties

kievit 2014Ook dit jaar zijn op ons land weidevogelnesten gemarkeerd, hoofdzakelijk kieviten.kievit 2014 (1)Ik heb er iets mijn vraagtekens bij, omdat de weidevogelbeheerders alleen op bouwland markeren, en iedereen is momenteel druk aan het werk op bouwland met mesten, cultiveren, ploegen, aardappels poten etc.. Vanmorgen nam ik een kijkje bij de gemarkeerde nesten op het bouwland, het viel me mee. De medewerker van ons loonwerkbedrijf had netjes om de meeste nesten heen gewerkt. Ik zag dat de eieren van een van de nesten op uitkomen stond. Toen ik vanmiddag weer even ging kijken, lag het eerste pulletje te drogen in de zon. Mooi hè?!!pulletje kievit 2014 (2)Ik hoop dat het dit jaar iets beter gaat met de nesten dan vorig jaar. Vorig jaar zijn de meeste gemarkeerde nesten gepredeerd – door kraaiachtigen, vos??

7 thoughts on “Pulletje

  1. Mooi! Dit jaar lijken er bij ons nog minder weidevogels te zitten, het is sneu….je doet er alles aan maar kennelijk vinden ze t bij ons niet fijn. Als de veelal mannen op de trekkers eenmaal feeling hebben met de nestjes is het best te doen om er omheen te werken, dan kan het prima samen. Markeren werkt echter vaak ook predatie in de hand. met name kraaien weten uitstekend wat die stokjes betekenen…..

    Like

  2. Prachtig om zo’n pas uit het ei gekropen pulletje te kunnen fotograferen.
    Tot nu toe heb ik hier rondom Drachten maar bar weinig weidevogels gezien dit jaar. Toevallig heb ik vanmorgen mijn eerste wulp en grutto kunnen noteren. Voor een hoede foto zaten ze helaas te ver weg. De afgelopen weken heb ik op verschillende plaatsen van die enorme bemestingsinstallaties lange rechten lijnen door het lamd zien trekken. Hopelijk hebben daar geen eieren gelegen …

    Like

  3. Prachtig, nog nooit zo van dichtbij gezien!

    Like

  4. Mooi gezicht het pulletje. Ik hoop ook dat het goed gaat dit jaar.

    Like

  5. Prachtig mooi om dit nieuwe leventje te zien. Ik hoop dat het uit kan groeien tot een schitterende weidevogel.

    Like

  6. Dank zij U heb ik dit ook kunnen bekijken dank daarvoor Hendrika

    Like

  7. Elders hoor ik dat het nestroven makkelijker wordt door de markering, alsof de roofdieren leren!
    Bezorgde groet,

    Like

Geef een reactie

