Over koetjes en kalfjes

De boer op

8 reacties

05042014Cabaretière Irene van der Aart was een stadse vrouw met een zwak voor muzikanten met cowboylaarzen. Tot ze, lang voor ‘‘Boer zoekt Vrouw’ een televisiehit werd, op Cuba een boer tegen het lijf liep. Een Achterhoekse boer met koeien. Sinds die tijd reist ze heen en weer tussen Amsterdam en de Achterhoek. Na optredens in Middelburg of Meppel wachten haar plotseling boerentaken. Koeien verplaatsen, nageboortes opvangen en trekker rijden. De boer op gaat over de verschillen tussen het leven in de stad en dat op een boerderij. Over kringfeestjes op het platteland, en verse muntthee in de stad. Over achterdocht en vooroordelen. Over het beste van twee werelden en de waarheid over leven met een boer.”

Dit is de tekst op de achterkant van haar boek De boer op. Het zijn columns die ze schreef voor de krant de Gelderlander. Ik las het boek afgelopen herfst. Ik vind het heel herkenbaar, hilarisch, ontroerend en met liefde geschreven, een aanrader. Afgelopen zaterdag gaf ze een cabaretvoorstelling met de gelijknamige titel De boer op voor onze afdeling van LTO-Noord. Boer, zoals Irene haar partner noemt, was ooit stagiair bij mijn schoonouders. Boer is geen doorsnee boer. Hij houdt van reizen. Ik zag ooit mooie foto’s van hem die hij had gemaakt van Masaï in Kenia. In de jaren tachtig organiseerde hij busreizen vanuit de Achterhoek naar popconcerten in binnen- en buitenland. Zo kwamen we hem destijds tegen bij een concert van Dire Straits. Jaren geleden hoorden we van mijn schoonouders dat hij tijdens een van zijn reizen zijn ‘verkering’ tegen was gekomen, een Amsterdamse…, Irene dus. Samen maken ze nog altijd ieder jaar een verre reis. En tadaa, een gesigneerd exemplaar van haar boek voor mijn verzameling:05042014 2

8 thoughts on “De boer op

  1. Dat klinkt goed, maar tot mijn grote spijt ben ik de laatste jaren niet meer zo’n lezer.

    Like

  2. Zoooo dat zijn nog eens leuke ontmoetingen zeg !! leuk hoor, is het boeken aanrader ?? hoor het graag van je !

    Like

  3. Lijkt me – als stadse met een grote liefde voor het boerenland – heel leuk om te lezen.

    Like

  4. Leuk om te lezen dat dit een mooi boek is. Ik zal het onthouden

    Like

  5. Ha, wat leuk, haar kende ik nog niet. Wat zijn er toch enorm veel schrijvende stadse boerinnen!! Ben benieuwd…

    Like

  6. Jouw Boer is toch ook geen doorsnee Boer …
    Lijkt me een leuk boek om te lezen. Ik heb wel wat met boeren en zeker die ook nog reizen naar de Masaï. Een dergelijk uitstapje is toch een eldorado voor een fotograaf. 🙂

    Like

Geef een reactie

