Over koetjes en kalfjes

In Staphorst

12 reacties

Het boek stond op mijn verlanglijstje, nu ligt het voor me op tafel: In Staphorst, een boek van fotograaf Mirjam Bleeker.SAM_5871De foto’s in het boek zijn gemaakt in de periode 1992 – 1994. Het was destijds de bedoeling dat er een boek van uitkwam, het is niet helemaal duidelijk waarom dat niet doorging. Waarschijnlijk omdat ze zonder toestemming de kerkgang had gefotografeerd. De foto’s zijn hoofdzakelijk gemaakt in Rouveen, maar Staphorst heeft natuurlijk een grotere naamsbekendheid. Je kunt een aantal foto’s uit dit boek bekijken op de site Staphorst in Beeld – klik dan vooral de foto rechts bovenin aan: dat is een echte Hendrika (een Hendrika is een met de hand melkende boerin). Deze foto staat jammer genoeg niet in het boek, wel een uit dezelfde serie. Het zijn sfeervolle beelden. Wat ik erg jammer vind is dat de foto’s op vrij grof papier zijn gedrukt, de afbeeldingen komen lang niet haarscherp over.

De – hier boven genoemde – site Staphorst in Beeld is een digitale expositie en maakt inzichtelijk hoe en door wie Staphorst afgelopen decennia is verbeeld.” Op deze site is informatie te vinden over de documentaire “Houdt God van vrouwen?” uit 2013. Het is een documentaire rond boerin Hilligje Kok-Bisschop, zij worstelt met de rol die haar door mannen in de (orthodoxe) kerk en politiek (SGP) wordt opgelegd. De documentaire heeft ook een eigen site. Een foto met Hilligje Kok-Bisschop op de partijdag van de SGP van Martijn Beekman was genomineerd voor de Zilveren Camera 2013. Via RTV Oost is de documentaire ‘Houdt God van vrouwen? te bekijken – een aanrader.

12 thoughts on “In Staphorst

  1. Prachtig om zo’n stuk historie in foto’s te zien. Doet me sterk denken aan mijn familie in Zeeland, die ook in klederdracht hun boerenbedrijven runden.

    Like

  2. Over God kan ik niet meepraten.
    Wel zeg ik dat alle mensen ongeacht Liefde verdienen.
    Vriendelijke groet,

    Like

  3. fantastische foto’s !! Ga zeker kijken of ik het boek kan lenen in de bieb .

    Like

  4. Eerlijk gezegd vind ik de foto’s op de site ook niet van een geweldige scherpte. De sfeer wordt wel goed getroffen.

    Like

  5. Daar zitten mooie sfeervolle foto’s tussen.
    Ze melken er niet alleen nog met de hand, ze bellen er zelfs nog in een heuse telefooncel, dat is in de rest van het land tegenwoordig ook al zo ongeveer een museumstuk.

    Like

    • Het is wel 20-22 jaar geleden. In 1998 moest ook iedereen in Staphorst en omgeving verplicht een melkkoeltank en verdween het met de hand melken van koeien. En telefooncellen zijn nog niet eens zo heel lang geleden uit het straatbeeld verdwenen.

      Like

  6. De klederdracht is rap aan het verdwijnen in Staphorst, hoorde ik.

    Like

  7. Lijkt me heel interssant

    Like

  8. De beelden doen me denken aan mijn jeugd, wij melkten wel electrisch, maar hadden natuurlijk geen melktank. Dus dagelijks de bussen aan de weg zetten. Klederdracht hadden we thuis echter niet. Ook in het gebied bij Staphorst verandert eea, de klederdracht verdwijnt en het is wachten op de eerste SGP vrouw, die de politiek in gaat.

    Like

  9. Het heeft ook wel weer en zijn de foto’s wellicht bewust afgedrukt op dik papier.
    Zijn de foto’s van de kerkgangers niet gepubliceerd?
    De serie op de website is mooi!
    Mijn schoonzus vertelde, toen we langs Staphorst reden, dat in de Trouw een artikel stond over een vrouw uit Staphorst. Kan het zijn dat het hetzelfde onderwerp is?

    Like

    • Er staat 1 – onscherpe – foto in van een echtpaar onderweg – lopend – naar de kerk. Ik weet niet of bovengenoemde Rouveense in Trouw heeft gestaan, zou maar zo kunnen.

      Like

  10. De documentaire ben ik aan het bekijken, dank voor het linkje!

    Like

Geef een reactie

