Over koetjes en kalfjes

Saharazand

8 reacties

meneer de boer riep me gisteravond, er was een bijzondere zonsondergang. Ik pakte de compactcamera en ging naar buiten. Te laat, er was jammer genoeg niets bijzonders meer te zien. Ik keek nog eens goed en zag zonnestralen daar waar de zon onder de horizon was verdwenen. Ik besloot naar de weilanden achter de boerderij te lopen, misschien zouden er tegenzonnestralen/anticrepusculaire stralen te zien zijn. En jawel, ze waren zichtbaar en wel hemelsbreed! Divergerende/crepusculaire stralen boven de ondergaande zon:anticrepusculaire stralenkwamen 180° verder weer convergerend samen – anticrespusculaire stralen.anticrepusculaire stralen (1)anticrepusculaire stralen (2)anticrepusculaire stralen (3)Anticrepusculaire stralen/tegenzonnestralen ontstaan door weerkaatsing van zonlicht tegen deeltjes, in dit geval was het Saharazand las ik vanmiddag. Ik weet niet hoe snel Saharazand verdwijnt, zo meteen toch maar weer even naar de zonsondergang kijken.

8 thoughts on “Saharazand

  1. Prachtig, Hendrika, vooral de laatste foto vind erg mooi.
    Voor dergelijke opnamen moet je toch echt wel vrij zicht op de horizon hebben, en om er tegen zonsondergang nog op uit te gaan, daar ben ik rond die tijd tegenwoordig vaak te moe voor. Misschien moest ik vanavond toch maar proberen een kansje te wagen, hoewel ik vrees dat het Saharazand vandaag wel is weggeblazen.

    Like

  2. wat gebruik je ingewikkelde termen !! de foto’s zijn wel erg mooi

    Like

  3. Prachtige effect in de lucht krijg je van het Saharazand. Mooie foto’s heb je ervan kunnen maken. Vooral de laatste is prachtig!

    Like

  4. De onderste foto is heel bijzonder. Je mag mag je eega wel weer dankbaar zijn dat hij je voor “niets” riep en toch zo spectaculair einde kreeg.

    Like

  5. wij zagen dat ook en vroegen ons al af wat het was….

    Like

  6. Dit zand laat ik me graag in de ogen strooien 🙂
    Prachtig gezicht is dit. Zal zelf nog eens beter opletten bij een zonsondergang

    Like

  7. Bij jullie in Drenthe scheen dat heel mooi zichtbaar te zijn. Hier er niks van gemerkt. Nauwelijks zand op de auto, want dat is het eerste wat je ziet. Maar ik zag bij Meteo Consult een prachtige foto van jouw welbekende provinciegenote Karin Broekhuyzen uit De Kiel, die practisch dezelde foto had gemaakt als jij hier hebt laten zien!!! (Kun je terugzien bij http://www.weer.nl en dan de weerfoto’s).
    Groetjes

    Like

  8. Prachtige zandstralen ……
    Vrolijke voorjaarsgroet,

    Like

Geef een reactie

