Over koetjes en kalfjes

Veldboeket in macro

13 reacties

De laatste weken ben ik druk aan het oefenen met macrofotografie: er lukt meer niet dan wel ;-). Ik heb het volgende veldboeket samengesteld, allemaal piepkleine plantjes, en door de macrolens zie je hoe mooi ze zijn. Tijmereprijs/Veronica serpyllifolia:tijmereprijs - Veronica serpyllifoliaVeelkleurig vergeet-mij-nietje/Myosotis discolor met de bleekgele en blauwe bloemetjes:veelkleurig vergeet-me-nietje - Myosotis discolorKleine klaver/Trifolium dubium:kleine klaver -Trifolium dubiumHondsdraf kent ook een witte en roze variant, dit is de roze hondsdraf/Glechoma hederacea:roze hondsdraf - Glechoma hederaceaKlimopereprijs/Veronica hederifolia:klimopereprijs - Veronica hederifoliaKleine ooievaarsbek/Geranium pusillum:kleine ooievaarsbek - Geranium pusillumEn op een grasstengel zat een microvlinder. Als ik het goed heb is dit een witte oogklepmot/Opostega salaciella:witte oogklepmotToch nog een beetje kleur in deze grijze dagen.

13 thoughts on “Veldboeket in macro

  1. Dit veldboeket is prachtig mooi gelukt.
    Vooral de derde van onderen is erg mooi

    Like

  2. Knap gedaan hoor met de harde wind van de laatste dagen! Ik vind het motje helemaal prachtig!
    Wat voor macrolens gebruik je? En gebruik je ook een statief?

    Like

  3. Dat is gezien de weersomstandigheden toch helemaal geen slecht boeketje geworden, Hendrika.
    Het gebrek aan zonlicht en de veelal harde en/of vlagerige wind maken het niet makkelijk om echt heel mooie macrofoto’s te maken, dat heb ik zelf zojuist ook weer ondervonden in het Weinterper Skar.

    Like

  4. Hoera eindelijk een beetje kleur op de computer!Wat weet jij die namen goeed zeg!!
    Die vlinder daar had ik nog nooooooit van gehoord hahahahaaha

    Like

  5. Met macrofotografie blijf je leren, hoe lang je het ook doet. Een statief werkt lang niet altijd goed, je onderwerp waait vaak heen en weer. Bovendien zit het onderwerp vaak net weer op een andere hoogte dan je had ingesteld. Terwijl je aan het bijstellen bent is je onderwerp weer weg. Zelf schroef ik dan de ISO’s maar wat op en blijf uit de losse hand fotograferen. Alleen als het helemaal windstil is neem ik wel eens een statief mee.

    Like

  6. dank je wel, voor wat kleur, erg mooi

    Like

  7. Ik vind het veelbelovend..mooi boeketje

    Like

  8. beeldschone bloemen, en hier zie je maar eens weer: als je aandachtig kijkt, zie je meer

    Like

  9. Ik wilde hetzelfde zeggen als Jan.
    Op de foto’s ziet het er behoorlijk grauw en grijs uit.. Dan is dit zeker geen slecht resultaat! Juist voor macro heb je eigenlijk veel licht nodig en dus de zon.. Wat je bij ‘normale’ foto’s wel eens wil vermijden heb je hier echt ‘hard’ licht nodig. 🙂
    Mooie plantjes! En je zoekt ze ook wel echt heel mini uit ineens. 😉

    Like

  10. Dat is inherent aan macrofotografie, het meeste verdwijnt in de prullenmand.
    Het is je echter in deze serie prima gelukt. Lekker beperkte scherpte/diepte en het scherptepunt op de juiste plaats gelegd.

    Like

  11. Wat leuk, zo’n microboeketje in macro-opname. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes.

    Like

  12. Zijn toch mooi geworden ondanks de wind. Want ik fotografeer ook uit de hand zonder statief. Adem inhouden en hopen dat er geen windvlaag komt.
    Groetjes

    Like

Geef een reactie

