Over koetjes en kalfjes

Scherp in

17 reacties

Bij traumatische reticuloperitonitis (scherp in) komt een door een koe opgegeten scherp voorwerp onderin de netmaag terecht. Dit voorwerp kan door de pensbewegingen in of zelfs door de maagwand prikken en een ontsteking veroorzaken. Soms raakt niet alleen de wand, maar ook het middenrif, de hartstreek of de borst- of buikholte ontstoken. De symptomen en gevolgen van scherp in zijn afhankelijk van de mate van ontsteking. In milde gevallen is er alleen een plotseling en tijdelijk productie- en eetlustverlies, dat na enkele dagen herstelt. Als longen, hart of buikvlies bij de ontsteking betrokken raken, ontstaat vaak een chronische ontsteking met als gevolg wegkwijnen tot een slijter of fatale afloop. Aangekochte partijen ruwvoer, roestige messen op de kuilfrees en draad uit autobanden zijn de grootste risicofactoren. Magneten op oogstmachines en beter onderhoud aan weiafzettingen verkleinen de kans op scherp. Een via de bek ingebrachte kooimagneet kan het scherpe voorwerp vangen en door de pensbewegingen de wand uittrekken. Zo’n magneet blijft levenslang op de netmaagbodem liggen en wordt ook wel preventief ingezet. Een antibioticumkuur kan in acute gevallen de ontsteking bestrijden en een pijnstillende ontstekingsremmer versnelt het herstel. Chronische gevallen hebben een veel slechter vooruitzicht.” (Via vakblad Veeteelt).

In oktober hadden we een koe met bovenstaande verschijselen, daarna nog een en nog een…  . Tot en met december hebben we bij 9 koeien en 1 pink een kooimagneet ingebracht. Zoveel achter elkaar in korte tijd: we hebben geprobeerd de oorzaak te achterhalen. Ik had wel een vermoeden, maar zolang je geen harde bewijzen hebt, blijft het gissen. Tot we in de laatste week van december iets vonden tussen het voer van de koeien:blik veroorzaakt scherp bij koeienEen aantal van onze graslandpercelen ligt aan de openbare weg waarlangs een knooppuntroute en een fietsroute naar school loopt . Een frisdrankblik is door de grasmaaier versplinterd en in het voer (kuilvoer?/grasbrokken?) van de koeien terechtgekomen. We hebben 2 koeien en 1 pink moeten laten euthanaseren. Zo’n achteloos weggegooid blikje heeft een flinke schadepost opgeleverd – opgeteld al snel een paar duizend euro.

17 thoughts on “Scherp in

  1. Oh wat erg. Zo’n verhaal zou je op de scholen moeten vertellen. Misschien dat de jeugd dan wat meer gaat nadenken bij alles wat ze weggooien.
    (Waarbij ik er dus vanuit ga dat een colablikje door de jeugd wordt gedronken en weggegooid. Maar misschien zie ik dat fout.)

    Like

  2. Ik gooi nooit wat weg als ik ga wandelen maar ik zou een geplacificeert pamflet aan de wei hangen zodat wie voorbij komt het leest en dan zullen mensen nadenken als ze wat weggooien.Ik had er zelf nog nooit iets over gehoord.
    Dat is toch te erg om zo maar te laten.

    Like

  3. En wat nog minstens zo erg is: het heeft heel veel onnodig leed bij dieren teweeg gebracht!

    Like

  4. Oh oh wat vreselijk naar! Behalve de schade in geld is de schade van een dier altijd te groot.
    Jeugd “moet” ermee geconfronteerd worden, ieder blikje wat minder wordt weg gegooid kan een dierenleven schelen…
    http://www.midwayfilm.com/

    Like

  5. Ach wat ontzettend vervelend zeg…
    Ja blik richt sowieso heel veel schade aan. Snap dan ook niet dat je het zomaar weggooit.. 😦

    Like

  6. Helemaal onderaan wordt je bericht meegenomen: http://paper.li/weersites/natuur

    Like

  7. Wat een afschuwelijk verhaal, en dat terwijl het toch zo simpel is om je rotzooi bij je te houden tot je in de buurt van een afvalbak bent …
    Is het een idee om in overleg te gaan met de gemeente om op een of meer strategische plekken zogenaamde blikbangers te plaatsen?

    Like

  8. Wat een triest verhaal.
    Voorlichting geven aan de jeugd, zou dat helpen?
    Als we het zien gebeuren bij onze kinderen sleep ik ze er met de haren bij, maar helaas zie ik het niet altijd gebeuren. Het is een kwestie van mentaliteit.
    Ik ga ze zo dit linkje toesturen met de opdracht dit te lezen!

    Like

  9. Ik zou hier toch wat ruchtbaarheid aangeven via de pers. Misschien zet het mensen aan het denken. Dit is toch van de gekke.

    Like

  10. Bij de uitgang van het park hierachter staat een blikvanger, op de strook ervoor ligt over een afstand van honderd meter overal plastic en blik. Het viel mij toevallig gisteren op en ik nam mij voor om daar binnenkort eens te gaan opruimen. Ik weet niet of die blikvangers mensen niet juist rare gewoontes aanleren, ik zie er soms ook volle vuilniszakken in liggen. Het besef dat je je afval netjes opruimt is er gewoon niet.
    Maar wat een naar verhaal, arme koeien, je zult maar met zo’n stuk blik in je lijf rondlopen.

    Like

  11. Laatst had ik als bestuurder (gevaarlijk) mijn “blik” in de berm, en geteld wat ik zag.
    Nou, 1 km berm, 50 stuks blikjes en plastic rommel , en nog wel meer !
    Schandalig !

    Like

  12. Wat je allemaal niet in de bermen ziet liggen. Als het gras daar gemaaid wordt dan zie je vaak pas goed wat er allemaal ligt.
    Maar het erge is dat het jullie een aantal dieren heeft gekost en ook dat de koeien onnodig pijn hebben geleden.
    Op de racefiets gooi ik niks in de berm en stop het afval in een van mijn achterakken en wacht totdat ik een afvalbak tegenkom of neem het gewoon mee naar huis!
    Groetjes

    Like

  13. Ik zou zeggen laten we de achteloosheid met elkaar te lijf gaan. Af en toe een rondje troep opruimen, ook al is het van een ander.

    Like

  14. Aiaiai wat triest is dit! En wat een schadepost voor jullie!
    Er zou eigenlijk voorlichting over gegeven moeten worden op scholen. Hoop dat er met de verzekering nog wat te verzachten valt

    Like

Geef een reactie

