Over koetjes en kalfjes

Van doarp en durp: documentaire

10 reacties

In een extra lange uitzending met uniek archiefmateriaal toont ‘Andere Tijden’ het dorpsleven van de jaren ’50 en ’60: Van doarp en durp. Zondag 25 december a.s. om 21.00 uur op Nederland 2.

“Met een leeg potje naar de kruidenier voor stroop. Het muziekkorps dat bij elke feestelijke gelegenheid door de hoofdstraat trekt, met rennende kinderen erachteraan en wuivende ouderen langs de kant. Iedereen die in de jaren ’50 in een dorp is opgegroeid, kan zich nog wel van deze typische dorpsbeelden voor de geest halen. En toch is het nu voor de jongere generatie lastig voor te stellen hoe het leven op een dorp gevoeld moet hebben; hoe het is als het dorp jouw wereld is. Om te weten hoe het met de buurman gaat, kijk je anno 2011 op zijn Facebookpagina en via het internet onderhoud je contacten met mensen in heel Nederland of zelfs de hele wereld.”

Op de site van ‘Andere tijden‘ staat een – mooie!! – documentaire, gemaakt eind jaren ’70 in een buurtdorp. Via deze link ga je direct naar de documentaire. De hoofdpersoon uit de documentaire ken ik niet – let op zijn lichaamstaal als hij op tv naar de muziek van Kiss zit te kijken – zijn vriendje Gert wel. Het vriendje werkt in de agrarische sector en was voorzitter van onze fokstudieclub. De kleine dorpsschool bestaat nog steeds: alle 32 leerlingen bezochten twee jaar geleden ons bedrijf.


Met dank aan @KeesKoestal.

10 thoughts on “Van doarp en durp: documentaire

  1. Ik behoor tot de vaste kijkersschare van ‘Andere tijden’, en ik zal deze aflevering dan ook zeker bekijken. Ik zal straks ook even naar je linkje van die documentaire kijken.

    Like

  2. Als ik denk aan wat er allemaal veranderd is, merk ik dat ik ouder wordt.

    Like

  3. Het is altijd prachtig ,die oude films van vroeger.
    Bedankt voor de tip, ik zal zeker gaan kijken.
    Ik weet nog best dat ik mijn vingers in het wiel had
    van een melkbus karretje.

    Like

  4. er is enorm veel veranderd, al wonen wij hier nog gemoedelijk in een dorp waar de hele straat en zelf een km verderop aan de dijk nog buren heet en we nog gewoon op straat in een praatje vragen hoe het gaat…’t is toch anders, heel anders. Als ik tijd heb zal ik zeker kijken 🙂

    Like

  5. Thuis heb ik een anzichtkaart, waarop een kerk met kar en paard… 😉
    Nouja je kent het liedje wel!

    Like

  6. Beste Hendrika,

    Dank voor je reactie, ja ik volg je blog ook nog steeds, en volg graag je informatie over de drieling !! Wat zijn ze toch mooi ! Prachtig dat CRV ze ook gebruikt vor hun promotie doeleinden!

    En de haiku’s. Van zoiets hou ik bijzonder veel van. Mooi boekje zeker ? Leuk die verrrassingen die zomaar op je pad komen.

    Hendrika ook een heel goede kerst gewenst en een mooi en voorspoedig 2012 !

    groetjes Ina

    Like

  7. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om de tijd in blog/foto/film vast te leggen 🙂

    Like

  8. Een herkenbaar filmpje. Ik herken veel in deze film uit die tijd, wij waren zelf geen boer, maar ik boerde mee bij de buren. Voor het melken nog even met elkaar koffie drinken en een (witte) boterham eten.
    De jongen kan het leuk doen.
    Een slanke meester en dito kinderen in de tijd.

    Like

  9. Wat een leuk filmpje.
    Het is allemaal zooo herkenbaar …
    Alleen al de taalproblematiek. 🙂

    Like

  10. Dank je wel, heb zitten genieten. De tweeling van mijn broer zit ook op zo’n dorpsschool, 7 kinderen in de klas. Toen ik er op zat 29.
    Veel herkenning in de documentaire, zo brachten wij de buren ook melk. En 1 buurvrouw kreeg ook biest, zelf vonden wij dat niet lekker, dat was voor de kalveren.

    Like

Geef een reactie

