Over koetjes en kalfjes

InSire TalentScan

8 reacties

Tijdens de boekpresentatie ‘Beslissen van kalf tot koe’ is van onze drieling een haarmonster genomen voor genetisch onderzoek: de InSire TalentScan.De kenmerken die met de InSire TalentScan worden bepaald zijn:
. NVI (Nederlands-Vlaamse index, een rekenformule)
 . Productie: melk, vet, eiwit, inet, persistentie, laatrijpheid
 . Exterieur: frame, robuustheid, benen, uier, totaal, en alle lineaire kenmerken (van hoogtemaat tot en met ophangband)
 . Levensduur
 . Gezondheid: celgetal, vruchtbaarheid enz.
 . Gebruikskenmerken: melkbaarheid, karakter enz.
De betrouwbaarheid verschilt per kenmerk, maar ligt tussen de 50 en 60%. De labuitslag van het onderzoek was al langer bij ons bekend, in het laatste CRV Magazine is er aandacht aan besteed. Omdat het artikel niet linkbaar is, heb ik er een kopie van gemaakt (klik met de linker muisknop op de afbeelding om het artikel te lezen). Hierbij staat een van de foto’s die een paar weken geleden zijn gemaakt. Omdat twee van de drie kalveren uiterlijk erg op elkaar lijken, dachten wij aan de mogelijkheid van een eeneiige tweeling. Dat sluit dit genetisch onderzoek uit. Het zijn drie kalveren van dezelfde leeftijd, geboren uit dezelfde moeder en ze hebben dezelfde vader: het zijn genetisch drie TOTAAL verschillende kalveren. De een scoort goed op levensduur, de ander op productie en de derde op gehaltes in de melk. Los van deze genetische informatie: we vinden het drie supermooie kalveren waar we apetrots op zijn!
Het CRV Magazine met onze drieling erin was de tweede verrassing die in de brievenbus lag. Er lag diezelfde dag nog een verrassing in. (Wordt vervolgd).

8 thoughts on “InSire TalentScan

  1. De uitslagen van de test laat ik maar even aan me voorbijgaan. Dat is wel wat abracadabra voor mij. Maar wel apart dat er zoveel verschillen bestaan tussen de drie.
    Een mooi drietal is het. De foto in het blad is wel heel erg bewerkt, lijkt het. Had wel wat minder gemogen. Maar ik neem aan dat jij zelf ook prachtige foto’s hebt van deze drie schitterende kalveren.

    Like

    • @Hanny: de foto is onbewerkt – het touw ligt nog op de grond en een ladder is op de achtergrond zichtbaar… . Het komt door het scannen – denk ik – dat de foto heel erg bewerkt lijkt. Ennuh, nee, ik heb zelf geen foto’s van dit drietal gemaakt die dag: we hadden onze handen vol om ze netjes op de foto te krijgen.

      Like

  2. Heel apart dat alles zo verschillend is!!!
    leuk hoor dat jullie koeien zo in de belangstelling staan!!

    Like

  3. Wat hebben jullie toch een verrassende brievenbus. 🙂
    Fijn dat je in ieder geval weer kunt linken naar je vorige weblog.

    Like

  4. (knap dat jij kunt linken naar je vorige log, hoe vind je dat logje dan weer terug???)
    Ik heb met verwondering het artikel gelezen en naar de uitslagen gekeken en mijn boer om uitleg gevraagd. Dit soort genetisch speurwerk is ver van mijn bedje ;-). Gaan jullie met de uitslag ook echt iets doen, of houden jullie ze voor deze keer allemaal aan?

    Like

    • @sandje: ik heb op je Weblogweblog gekeken, bij jou is – nog?? – niks terug te vinden!! Ik vind wel de foto’s en de verhalen terug, ik kan nog steeds niet inloggen.
      Wij houden de drieling aan en als ze tzt geïnsemineerd moeten worden, gaat meneer de boer zeker met de stierkeuze rekening houden met deze uitslag van de InSire TalentScan.

      Like

  5. De gegevens van die scan gaan me eerlijk gezegd even boven de pet. Ik doe het ervoor dat het een mooi en gezond drietal is.

    Like

  6. Trek een bosje van 100 haren van staart of kruin. Dat vind ik dan weer cru.

    Like

Geef een reactie

