Over koetjes en kalfjes

Anticrepuscular rays

8 reacties

Toen ik gisteravond naar buiten liep om een paar laatste foto’s van onze koe te maken, zag ik dit (let op de schuine strepen aan de lucht):Anticrepuscular raysYESSS!!! Hier zat ik al maanden naar uit te kijken. Vorig jaar zag ik dit optische verschijnsel voor het eerst, maar de hoge ruisgevoeligheid van mijn camera gooide roet in het eten – te veel ruis om het op mijn weblog te laten zien. Ook nu is er helaas veel ruis te zien op de opnames, ik heb het helemaal gehad met mijn camera… . Als je zo’n – divergerende – stralenkrans rond de zon ziet,Zonnestralenmoet je eens met de rug naar de zon gaan staan, en misschien zie je dit: anticrepuscular rays.Anticrepuscular rays (1)Ik weet de Nederlandse term niet voor het verschijnsel, je kunt het convergerende (op 1 punt samenkomende) zonnestralen noemen. Het was ruim een half uur zichtbaar, steeds wisselend van intensiteit.

8 thoughts on “Anticrepuscular rays

  1. Weer wat geleerd van je. Wat een prachtig verschijnsel. Ik zal voortaan ook eens achterom kijken.

    Like

  2. Prachtig die strepen!
    Tsja balen van je camera. Dan toch maar uitkijken naar een nieuwe camera?
    Canon heeft altijd goede camera’s. Het formaat van Hanny en Jan. Maar ook de goedkoperen, zoals ik heb.

    Like

  3. Geweldig dat het je nu weer meemaakte en kon vastleggen. Voelt vast als een kind zo blij. 🙂
    Wat lees ik daar, helemaal gehad met je camera? Ik zie nu geen ruis. Heb je andere wensen wat betreft een camera?
    Ik ben wel van mening ook al is er ruis en is het een bijzonder verschijnsel, gewoon laten zien.

    Like

  4. @Annemarie: ik heb een Canon… .
    @Jetske: op dit kleine formaat valt de ruis niet zo op en de bovenste en onderste opname zijn door een anti-ruisfilter geweest. Er staat een DSLR op het verlanglijstje, ik weet alleen nog niet welke lens ik erbij wil.

    Like

  5. Wow … mooi! Ik heb ze jaren geleden eens gezien op xc3xa9xc3xa9n van de weinige momenten dat ik geen camera bij me had.

    Like

  6. wel eens gezien maar nooit echt bij stil gestaan, weer een leuk weetje erbij geleerd!

    Like

  7. Nog nooit van gehoord, maar ik zal er eens op letten.
    Leuk om het verschijnsel hier te leren kennen.

    Like

  8. Ik denk dat die andere foto’s die jij laat zien allemaal een stevige foto-behandeling hebben gehad. Als je die van jouw onderbelicht zijn lijken de stralen ook heel anders.
    Probeer anders eens in RAW te fotograferen, dan kun je de foto achteraf precies naar je hand zetten.

    Like

Geef een reactie

