Over koetjes en kalfjes

Leven en dood

5 reacties

Op een vorige blog kwamen een paar reacties binnen, reacties die ik had verwacht:
"Vind je dat niet moeilijk zo'n doodgeboren kalfje, ik kan me voorstellen dat dat nooit echt went en heeft de moederkoe het daar niet moeilijk mee, ik bedoel 'mist' ze niet een kalf na zo'n (zware) bevalling." en
"Ik wist niet dat er zoveel dode kalveren werden geboren."
maar dat was voor mij geen reden om dat blog niet te publiceren. Je weet als veehouder dat niet alle kalveren levend ter wereld komen, er kan tijdens de dracht van alles misgaan. Ook bij de mens verloopt een zwangerschap niet altijd probleemloos – 1 op 1000 baby's sterft in Nederland rond de bevalling, als ik het goed heb. Dat is gewoon een gegeven. Zolang je jezelf geen nalatigheid kunt verwijten, valt ermee te leven. Je weet als veehouder dat je regelmatig afscheid moet nemen van dieren. Daar kun je heel sentimenteel en dramatisch over doen, maar dan had je beter niet boer/boerin kunnen worden, het hoort bij je vak. Je weet juist als veehouder dat leven en dood heel dicht bij elkaar liggen. Gelukkig gaat het de meeste keren wxc3xa8l goed en hoe vaak ik al niet de geboorte van een kalf heb gezien: ik blijf het een groot wonder vinden.

5 thoughts on “Leven en dood

  1. Veel mensen vergeten vaak dat dieren zelf daar niet over nadenken, zij nemen het leven precies zoals het is/komt. Je kunt dat af en toe goed zien, zit je zelf de moelijke situatie nog te verwerken komen de andere koeien al even langs, snuffelen aan het dode kalf en gaan rustig door met eten….

    Like

  2. Het is natuurlijk nooit leuk om een dood kalf te krijgen. Maar het hoort inderdaad bij het leven het doodgaan. Misschien heb je er meer problemen mee als een gezond koe weg moet. Maar ook dat hoort bij het beroep.

    Like

  3. Helder verhaal, Hendrika.
    Als je als boer net zo sentimenteel met alle dieren zou omgaan als de gemiddelde Nederlander, dan kwam het ook niet goed.

    Like

  4. Het grote wonder dat alles wat er in zit allemaal goed is ontstaan en gegroeid.
    Een oog dat kan zien, twee ogen zelfs, de tong, het darmstelsel en ga zo maar door.
    Het is en blijft een heel groot wonder!

    Like

Plaats een reactie