Over koetjes en kalfjes

Geboortegolf

8 reacties

Momenteel is de afkalfstal druk in gebruik, er heeft een kleine geboortegolf plaatsgevonden. Een paar afkalvingen zijn vermeldenswaardig. De roodbonte koe van onze tweekleurige twee-eiige tweeling heeft een mooi roodbont vaarskalf (vader: Kylian) gekregen. Gisteravond kalfde haar zwartbonte zus onverwacht (een van mijn lievelingskoeien): een week te vroeg. De veearts heeft geholpen bij deze – zware – bevalling. Ze kreeg een dood kalf.

Koeienkraamkamer 
Haar eerste kalf (dochter van Kian) – de zwartbonte koe rechts op de foto – heeft ook voor het eerst gekalfd, zij kreeg een zwartbont vaarskalf (vader: Almighty). De linkse roodbonte koe was ooit ons eerste kalf uit gesekst sperma. Ook haar kalf was jammergenoeg dood bij de geboorte. Het gaat niet altijd vanzelf op de boerderij, soms heb je met tegenslag te maken. Dan zijn er nog twee stiertjes geboren, waarover nog een blog volgt.

Moeder drieling 
De moeder van de drieling loopt weer in de stal tussen de melkkoeien. We hebben haar een week in de afkalfstal gehouden, zodat we haar extra in de gaten konden houden. Ze maakt het goed. Ook met de drieling gaat het uitstekend. Voorlopig laat ik ze met rust. Zodra zich de gelegenheid voordoet, zal ik proberen om ze met z'n driexc3xabn op xc3xa9xc3xa9n foto te krijgen. Dat zal nog niet meevallen, want het zijn kleine spring-in-'t-velds.

8 thoughts on “Geboortegolf

  1. Dat is wel een opsomming van voorspoed en tegenslagen. Maar zoals mijn oudcollega altijd zegt: “Het is in de stal en niet in ’t veurhuus”.

    Like

  2. dooien hebben geen haast, zeggen ze hier altijd. Meestal is het klafje al dood en gaat daarom de geboorte wat minder soepel en is de veearts soms noodzakelijk….Voor jullie geen nieuws natuurlijk, maar ik moest er even aan denken.
    Mooi dat het met de drieling goed gaat, dat was op zich zelf al een geboortegolfje 😉

    Like

  3. Ben je nog niet misselijk van de beschuiten met muisjes. 😉
    Jammer van de dode kalven. Zoiets heb je zelf niet in de hand.
    Gelukkig dat het met de drieling en de moeder goed gaat.

    Like

  4. Goh, ik wist niet dat er zoveel dode kalveren werden geboren dank voor dit mooie log

    Like

  5. Dat is minder leuk als een kalfje dood geboren wordt, maar zowel bij mensen als dieren gaat het niet altijd vanzelf.
    Gelukkig dat het met moeder en haar drieling wel prima gaat. Een foto van de drie “spring-in-‘t-velds” lijkt me wel leuk!
    Groetjes

    Like

  6. Ik vind het heel erg leuk dit te volgen…
    Natuurlijk gaat het niet altijd goed, daarom zijn de wel goede dingen ook zo’n wonder.

    Like

  7. De dood geboren kalveren wegen niet op tegen de drieling
    Een boer heeft liever per koe 1 kalf
    maar ja de natuur…. die dwing je niet
    Benieuwd naar de drieling

    Like

  8. Vind je dat niet moeilijk zo’n doodgeboren kalfje,ik kan me voorstellen dat dat nooit echt went en heeft de moederkoe het daar niet moeilijk mee, ik bedoel ‘mist’ ze niet een kalf na zo’n (zware) bevalling.

    Fijn dat de drieling het zo goed doet, ik zou het ook wel leuk vinden om daar een paar foto’s van te zien.

    Like

Geef een reactie

