Over koetjes en kalfjes

BioVak 2011

10 reacties

Afgelopen week bezocht ik de BioVak in Zwolle, de vakbeurs voor duurzame landbouw, natuur, voedselkwaliteit en Ondernemers met Smaak. Het was de eerste keer dat ik deze vakbeurs bezocht. Vorig jaar had ik in de vakbladen wel gelezen dat deze beurs werd gehouden, maar door het woord 'bio' veronderstelde ik dat het een vakbeurs voor de intensieve veehouderij was… . De biologische landbouw is het geitenwollensokkenimago inmiddels kwijt. Het is een gestaag groeiende sector en de verschillen met de reguliere landbouw worden steeds kleiner, d.w.z. de reguliere melkveehouderij gaat steeds meer richting biologisch. Vandaag heb ik in de supermarkt er speciaal opgelet hoeveel biologische producten in sommige schappen staan. Er stonden er veel meer dan ik had verwacht, en bijvoorbeeld in het zuivelschap staan de biologische producten tussen niet-biologische producten. De stands op de beurs waren allemaal smaakvol ingericht, er viel van alles te bekijken en te proeven.

Puur sap 
Brood, daar zit wat in 
De kleinste soepfabriek:

Soep 
De stand van de Warmonderhof, de biologisch dynamische MBO-opleiding:

Stand Warmonderhof 
Geitenkaas:

Geitenkaas (1) 
Geitenkaas 
Paardenmelk:

Chevalait 
Biologische aardappelen:

Biologische aardappelen 
Een (blaarkop)koe mag natuurlijk niet ontbreken:

Natuurweide 
In de stand van de provincie Overijssel kreeg ik een interessant boek (deze boerin communiceert via haar weblog ;~)):

Communiceren 
Dit alles was echter niet het hoofddoel van mijn bezoek aan de beurs. Ik had met collega en blogger Sandra afgesproken elkaar op deze beurs te ontmoeten en dat was best spannend. Omdat we elkaar niet kennen, hadden we onze uiterlijke kenmerken uitgewisseld – ik: mollig, hoofddoekje om, zelf gebreide sokken aan en op gele klompen ;~) – en ik was nog maar net op de beurs of ik kwam Sandra en haar boer al tegen. De ontmoeting was heel speciaal. Het voelde heel vertrouwd en aan gesprekstof hadden we geen gebrek. Sandra woont met haar gezin op een biologisch melkveehouderijbedrijf en ze zijn net deze week begonnen met de bouw van een nieuw bedrijf. Het is allemaal te volgen op Sandra's weblog.

10 thoughts on “BioVak 2011

  1. ja, het waren die zelfgebreide geitenwollen sokken die zo opvielen 😉
    Jij hebt nog aardig wat mooie kiekjes gescoort, ik heb er te weinig tijd aan besteed, wel alles gezien…

    Like

  2. Het blijft speciaal om medebloggers te ontmoeten. Ook al heb je elkaar nog nooit gezien, het voelt vertrouwd als je elkaar tegenkomt.

    Like

  3. Ontmoetingen met mensen die ik via mijn weblog leerde kennen zijn nog nooit tegengevallen.
    Leuk hoor zo’n beurs, allemaal mensen die er voor gaan om de wereld een beetje mooier te maken.

    Like

  4. Mooie dubbelslag, de ontdekking van alles wat de beurs te bieden heeft en de kennismaking met collega Sandra. Het zal vast een bijzonder dagje geweest zijn.

    Like

  5. Mooi dat je je dubbel en dwars vermaakt hebt.
    “Mollig, hoofddoekje om, zelfgebreide sokken aan en op gele klompen”, jammer dat Sandra daar geen foto van laat zien, hahaha.

    Like

  6. Uit de reacties van Sandra had ik eigenlijk al haast de indruk dat jullie elkaar al kenden, en dat voelde voor jullie dus blijkbaar ook zo. Een mooie gelegenheid om elkaar daar zo te treffen.

    Like

  7. Hoi Boerin,
    misschien heb je er al eerder over geschreven en heb ik dat gemist, omdat ik nog niet zo lang je blog meelees. Boeren jullie ook biologisch ? (Ik schat in van wel).

    Like

  8. @Harm: wij boeren niet-biologisch en sinds we een melkrobot hebben, weiden we onze melkkoeien ook niet meer.

    Like

  9. Loggers omtmoeten geeft een zekere spanning
    maar pakt 9 van de 10 keer prima uit

    Like

  10. LEUK! Ik ben helemaal voor biologisch

    Like

Geef een reactie

